• STREFA GIER
Więcej

    Recenzja gry karcianej Hero Realms

    herorealmstitle

    Wydawnictwo IUVI Games reanimowało ostatnimi czasy Hero Realms, grę która nie miała okazji rozwinąć skrzydeł z powodu zamknięcia wydawnictwa Games Factory. Jako wielki fan poprzedniej części musiałem sprawdzić ten tytuł. Jakie są moje wrażenia? Tego dowiecie się z poniższej recenzji.

    Zasady gry

    Każdy gracz rozpoczyna rozgrywkę posiadając własną talię kart, która przedstawia jego zasoby, ekwipunek, akcje i czempionów. W trakcie swojej tury, gracze zagrywają wszystkie karty z ręki by otrzymać punkty złota, walki i życia oraz uruchamiać potężne efekty.

    • Złoto służy do zakupu kart z rynku, które następnie dodaje się do puli kart gracza.
    • Walka jest używana do atakowania innych graczy i ich czempionów.
    • Życie to wynik punktowy gracza. Pierwsza osoba, która utraci je wszystkie, odpada z dalszej gry.

    herorealms1

    Na początku rozgrywki przetasowujemy talię rynku i umieszczamy ją zakrytą na stole. Następnie odkrywamy pięć kart z wierzchu talii rynku i układamy je w jednym rzędzie. Tworzą one tak zwany rynek.

    Pierwszy gracz dobiera trzy karty ze swojej talii osobistej. Jego przeciwnik dobiera pięć kart. Gracze rozgrywają swoje tury naprzemiennie. Każda tura składa się z trzech faz:

    1. Faza główna – możemy bez ograniczeń i w dowolnej kolejności wykonać następujące czynności:
      • Zagranie karty z ręki.
      • Użycie zdolności wyczerpania, zdolności sojuszu i/lub zdolności poświęcenia kart będących w grze.
      • Użycie punktów złota, aby zakupić karty z rynku.
      • Użycie punktów walki, aby zaatakować przeciwnika i/lub jego czempionów.
    2. Faza odrzucania kart – wszystkie zagrane i zakupione karty odkładamy na stos kart odrzuconych.
    3. Faza dobierania kart – bierzemy na rękę pięć kart z wierzchu swojej talii osobistej. Jeśli w dowolnym momencie swojej tury musimy dobrać kartę, a talia osobista jest pusta, należy przetasować stos kart odrzuconych i utworzyć z niego nową talię osobistą.

    Czempioni

    Karty czempionów nie są odrzucane pod koniec tury – pozostają oni w grze, dopóki nie zostaną ogłuszeni lub poświęceni. Gdy zagrywamy czempiona, umieszczamy kartę na stole pionowo, awersem do góry. Oznacza to, że czempion jest przygotowany, a jego zdolność jest gotowa do użycia. Większość czempionów wymaga tzw. wyczerpania karty, by uruchomiła się jego zdolność. Należy wówczas obrócić daną kartę o 90 stopni, a dopiero potem rozpatrzyć jej efekt. Czempioni mają również wartość obrony, która określa, ilu punktów walki trzeba użyć w trakcie pojedynczej tury, żeby go ogłuszyć. Ogłuszony czempion ląduje na stosie kart odrzuconych. Czempioni, którzy mają cechę STRAŻNIK chronią gracza przed atakiem przeciwnika. Oponent nie może zaatakować innego gracza, dopóki nie ogłuszy wszystkich jego strażników.

    herorealms2

    Zdolność sojuszu

    Podczas swojej tury możemy posłużyć się zdolnością sojuszu, o ile mamy w grze inną kartę z tej samej frakcji. Kolejność zagrywania takich kart nie ma znaczenia. Zdolność sojuszu może zostać użyta w dowolnym momencie fazy głównej.

    Zdolność poświęcenia

    Zdolność ta symbolizuje jednorazowe użycie magii lub czempiona, który w akcie heroizmu godnego największych bohaterów ratuje świat przed zagładą. W dowolnym momencie fazy głównej możemy poświęcić daną kartę, aby użyć jej zdolności, po czym natychmiast usuwamy ją z gry.

    Kupowanie kart

    Punkty złota służą do kupowania kart z rynku. Koszt danej karty znajduje się w jej górnym prawym rogu. Zakupioną kartę umieszczamy na swoim stosie kart odrzuconych. Następnie uzupełniamy pustą przestrzeń na rynku, odkrywając w to miejsce kartę z wierzchu talii rynku.

    Gracze rozgrywają naprzemiennie swoje tury do momentu, w którym jeden z nich utraci wszystkie punkty życia, a jego przeciwnik zostaje zwycięzcą.

    Hero Realms ma również kilka wariantów gry wieloosobowej, których zasady są dokładnie wyjaśnione w instrukcji.

    Wykonanie

    Hero Realms ma ładne, niewielkiej wielkości pudełko. Jest to duży krok do przodu w porównaniu ze Star Realms, którego opakowanie pozostawiało wiele do życzenia. Karty niestety wciąż mają czarne obramowanie, więc bezwzględnie należy zaopatrzyć się w koszulki. Grafiki na kartach trzymają niezły poziom, a ikonografia jest czytelna. Całościowo gra prezentuje się przyzwoicie.

    herorealms3

    Wrażenia z rozgrywki

    Jeżeli mieliście okazję zagrać w Star Realms, to przy Hero Realms poczujecie się jak w domu. Dlatego w poniższej recenzji skupię się głównie na różnicach względem poprzedniczki (recenzję Star Realms znajdziecie tutaj). Mamy tu do czynienia z suchym jak pustynia deckbulidingiem, którego magia kryje się w prostej i wciągającej mechanice. Mam wrażenie, że gra trochę szybciej się rozkręca, co jest spowodowane mocniejszymi kartami startowymi. Z drugiej strony karty z rynku mają większy koszt, więc jeżeli trafi nam się pięć bardzo drogich kart, to będziemy musieli poczekać na odpowiedni dociąg.

    Twórcy wprowadzili subtelną zmianę w postaci kart czempionów. W Star Realms mieliśmy do czynienia z bazami, których efekty odpalały się automatycznie na początku naszej tury. Czempioni mają możliwość wyczerpania karty w celu odpalenia dodatkowego efektu. Pomysł ten nie do końca przypadł mi do gustu, bo wprowadza do rozgrywki kolejny element, o którym trzeba pamiętać. Zawsze ceniłem tę serię za jej niezwykłą prostotę, a tutaj początkujący gracze nieraz zapominali o wykorzystaniu wyczerpania czy też o odświeżeniu czempionów.

    herorealms4

    Bardzo dobrze sprawdzają się za to karty punktacji. Zrezygnowano tu z całej talii autorytetu, a w zamian dostaliśmy dwie karty, na których po prostu oznaczamy poziom naszego zdrowia. Bardzo wygodne rozwiązanie.

    To, co odróżnia jednak najbardziej Hero Realms od poprzednika, to klimat fantasy. I szczerze mówiąc, mam z nim duży problem. Niby wszystkie gry z serii opierają się nie na klimacie, a na rozgrywce, ale w Star Realms miałem poczucie uczestnictwa w kosmicznych bitwach. Tutaj po prostu wystawiam kolejne karty. Raz wystawię rubin, kolejnym razem orka, który ubije jakiegoś czempiona. Zero uzasadnienia fabularnego. Jest bardzo sucho i trochę mi to przeszkadzało. Weźcie jednak pod uwagę, że jestem dużo większym zwolennikiem SF niż fantasy. Podejrzewam więc, że wasz odbiór będzie zależny od waszych preferencji.

    Zawsze uważałem gry z serii Realms za typowe dwuosobówki i głównie w takim składzie osobowym graliśmy. Dużym plusem jest jednak fakt, że podstawka pozwala na granie w czterech graczy. Autorzy dali nam do dyspozycji kilka wariantów wieloosobowych, więc powinno minąć sporo czasu, zanim do gry wkradnie się monotonia.

    herorealms5

    Podsumowanie

    Hero Realms niestety nie podbiło mojego serca w tak dużym stopniu jak Star Realms, ale wciąż uważam, że obie gry są bardzo dobre. Musicie więc zdecydować, który klimat bardziej do was przemawia. Jeśli jesteście fanami fantasy, to bierzcie Hero Realms, ja pozostanę przy Star Realms. Nie widzę sensu trzymania obu tych tytułów na półce.

    SZCZEGÓŁY:

    Zawartość pudełka:
    144 karty
    instrukcja

    Informacje pudełkowe:
    Wiek: 12+
    Ilość graczy: 1-4
    Przewidywany czas gry: 30 minut
    Wydawca: IUVI Games
    Autorzy: Robert Dougherty, Darwin Kastle

    PODSUMOWANIE

    Plusy:
    + gra wciąż jest szybka i wciągająca
    + solidne wykonanie
    + w końcu sztywne pudełko
    + karty poziomu zdrowia

    Minusy:
    - klimat fantasy do mnie nie przemawia
    - wyczerpywanie czempionów niepotrzebnie komplikuje grę

    Dodaj komentarz

    avatar
    Łukasz
    Łukasz "alex_dp" Hebel
    Urodzony w 1988 roku. Uwielbia filmy, zarówno dobre jak i te gorsze. Wielki fan Quentina Tarantino. Zdecydowanie zbyt dużo czasu spędza grając. Uwielbia rywalizację pomimo tego, że zazwyczaj przegrywa. Od niedawna zarażony miłością do komiksów i gier planszowych, nie pogardzi również dobrą książką. Jeżeli ma dobry dzień to pisze o sobie w trzeciej osobie.