SIEĆ NERDHEIM:

Dorwać Escobara. Recenzja gry Narcos: Gra Planszowa

KorektaLilavati

narcostitle

Uważam Narcos za najlepszy serial Netflixa, który się do tej pory ukazał. Gęsta atmosfera, fantastyczne aktorstwo, świetna realizacja i fascynująca historia – wszystko to sprawiło, że wsiąkłem na dobre i czerpałem ogrom przyjemności z oglądania. Siłą rzeczy Narcos: Gra Planszowa musiała znaleźć się na moim stole natychmiast po pojawieniu się na polskim rynku. Czy gra dorównuje poziomem serialowi?

Zasady

W grze Narcos jeden z graczy wciela się w El Patron i z ukrycia rozbudowuje swoje imperium. Pozostali gracze prowadzą cztery frakcje, które mimo wzajemnych animozji, wspólnie starają się go schwytać.

Przygotowanie do gry

Podczas przygotowania El Patron wybiera pięciu zwykłych Sicario oraz dwie specjalne postacie o tytułach Leon i La Quica, tworząc z nich talię Sicario. Dociąga pięć kart na rękę i otrzymuje 10 dolarów. Następnie dobiera trzy karty celów i układa je zakryte w dowolnej kolejności na swojej planszy. Pozostałe frakcje przygotowują planszę akcji oraz talię kart akcji i pierwsze trzy karty wykładają jako dostępne. Na koniec umieszczają na mapie figurki swoich tropiących. El Patron oznacza miejsce swojej kryjówki na specjalnym arkuszu. Z tego miejsca będzie koordynował swoich Sicario i ich akcje.

narcos1

Warunki zwycięstwa

El Patron wygrywa grę, jeśli spełni jeden z dwóch warunków:

  • osiągnie trzy cele z kart celu,
  • zdobędzie 20 punktów uwielbienia i zostanie El Presidente.

Frakcje wygrywają rozgrywkę, jeśli dwukrotnie schwytają El Patron.

Rozgrywka w Narcos trwa przez kilka sezonów do momentu, aż jedna ze stron spełni warunki zwycięstwa.

Przebieg rozgrywki

Każdy sezon jest podzielony na cztery fazy:

  1. Nowe cele
  2. Przydzielenie obrony Sicario
  3. Faza aktywacji (w sumie osiem tur aktywacji)
  4. Koniec sezonu

Na początku pierwszych trzech sezonów El Patron odkrywa kartę celu dla aktualnego sezonu. Następnie przydziela swoim Sicario siedem zakrytych żetonów obrony.

narcos2

Podczas fazy aktywacji El Patron i frakcje rozgrywają swoje tury naprzemiennie, do momentu rozegrania ósmej tury. El Patron w swojej turze porusza się jednym Sicario, opłacając odpowiedni koszt, i musi wystawić jedną figurkę na planszę, zagrywając kartę z ręki. Każda figurka ma jednak określony zasięg i musi być oddalona od aktualnej kryjówki o liczbę pól równą lub mniejszą niż wartość tego zasięgu, co ułatwia pozostałym frakcjom namierzenie i schwytanie bossa. Sicario nie są jednak bezużyteczni. Są w stanie umieszczać żetony kontroli w miastach, blokując w ten sposób dostęp do danego terytorium. Mogą również budować laboratoria na farmach, produkując w ten sposób kokainę, która przy użyciu figurek może być przetransportowana na lotnisko i przemycona za granicę w celu zdobywania pieniędzy. Pablo ma również do dyspozycji Leona i La Quice. Pierwszy po pojawieniu się na mapie może natychmiast wykonać ruch i dokonać przemytu, zarabiając dla szefa pokaźną sumę pieniędzy. Drugi natomiast może zastraszać lub korumpować tropicieli. Po wykonaniu akcji El Patron dobiera na rękę nowa kartę Sicario, w taki sposób, aby mieć ich pięć na ręce.

Każda frakcja ma do dyspozycji dwóch tropiących, a każdy z nich po przemieszczeniu się może wykonać jedną z akcji dostępnych na polu akcji. Aby to zrobić, należy wybrać jedną z dostępnych kart akcji i umieścić ją na pustym polu. Karty te pozostają na planszy aż do końca sezonu, ograniczając kolejnym frakcjom ich możliwości wyboru. Dostępne akcje to:

  • Walka z Sicario¬ – porównujemy wartość karty akcji z żetonem obrony Sicario. Jeśli wartość karty akcji jest wyższa od żetonu obrony, figurka Sicario znika z planszy, w przeciwnym wypadku nic się nie dzieje.
  • Zniszczenie laboratorium – możemy zniszczyć X żetonów laboratorium, gdzie X odpowiada wartości zagranej karty akcji.
  • Umieszczenie żetonu blokady / usunięcie żetonu kontroli – możemy wykonać X działań, gdzie X odpowiada wartości zagranej karty akcji.
  • Przeszukanie zasięgu – El Patron podaje nam dwie liczby, z których jedna określa dystans jego kryjówki od naszego tropiącego.
  • Przeszukanie terenu – El Patron musi wyjawić, czy jego kryjówka znajduje się w mieście, czy na farmie.
  • Przeszukanie regionu – El Patron musi potwierdzić, czy znajduje się w tym samym regionie co nasz tropiący.
  • Schwytanie El Patron – możemy poruszyć się o X pól na mapie i sprawdzić, czy El Patron znajduje się na danym terenie.

narcos3

Jeśli uda się schwytać El Patron, ten natychmiast ponownie ukrywa się w dowolnym miejscu na mapie i dodaje nowe karty celu, intensyfikując w ten sposób swoje działania.

Na koniec sezonu El Patron podlicza swoje zyski z przemytu narkotyków i posiadanych farm i podnosi swój aktualny poziom na torze uwielbienia o łączną wartość punktów uwielbienia wszystkich Sicario znajdujących się na mapie. Następnie wszystkie figurki wracają do El Patron. Sprawdzamy, czy udało spełnić się warunki którejś z odkrytych kart celów, a El Patron ujawnia swoją kryjówkę i wybiera nową oddaloną maksymalnie o jedno pole za każdy wydany dolar na koniec sezonu. Frakcje przetasowują wszystkie karty akcji i tworzą z nich nowy stos. Można rozpocząć kolejny sezon.

narcos4

Na koniec wypada wspomnieć o zdolnościach specjalnych poszczególnych frakcji. Policja kolumbijska dysponuje znacznikami kryjówki, które służą do oznaczania potencjalnych pól, na których może ukrywać się El Patron. Lokalne władze potrafią również wzmocnić karty akcji podczas walki z Sicario. DEA pozwala na odrzucanie i dociąganie nowych kart akcji oraz na szybsze poruszanie się po mapie. Kartel z Cali potrafi podkradać kokainę z farm i wymieniać ją na dodatkową akcję. Los Pepes umożliwiają odkrywanie żetonów obrony Sicario przed walką.

Gra toczy się wg powyższych zasad do momentu, aż któraś ze stron spełni jeden z warunków zwycięstwa.

Wykonanie

Produkcja Narcos stoi na najwyższym poziomie. Ergonomiczna wypraska nie dość, że pozwala na utrzymanie ładu w pudełku, to jeszcze przyspiesza setup gry. Instrukcja nie pozostawia zbyt wiele pola do interpretacji, a tłumaczenie oceniam bardzo dobrze. Mapa jest ogromna i przejrzysta, dzięki czemu unikniemy chaosu podczas gry. Ilustracje na kartach nawiązują do serialu i budują klimat, ich jakość również nie budzi zastrzeżeń. Na duży plus oceniam planszę El Patron, która zawiera skrót zasad i zdecydowanie ułatwia zabawę osobie wcielającej się w Pablo Escobara. Co prawda mdła kolorystyka mapy nie budzi nadmiernego podziwu, ale przymykam na to oko ze względu na jej rozmiar i czytelność. W pudełku znajdziemy również sporo figurek (każdy Sicario ma własną figurkę) i żetonów, więc stosunek jakości do ceny oceniam bardzo wysoko.

narcos5

Wrażenia z rozgrywki

To, co rzuca się w oczy po pierwszych kilku partiach to jak twórcom udało się połączyć mechanikę z klimatem serialu. Nie będę tu opowiadał o fabule Narcos, ale ucieczka Escobara przed władzami i konkurującymi kartelami jest bardzo dobrze odwzorowana. Budujemy laboratoria w dżunglach, walczymy o kontrolę nad poszczególnymi miastami, zastraszamy i korumpujemy. Wszystkie nasze poczynania pozostawiają jednak ślady, które pomagają w ustaleniu miejsca naszej kryjówki.

Frakcje nie czekają bezczynnie i też mają swoje sposoby na namierzenie El Patron. Możemy zakładać blokady w miastach, ograniczając w ten sposób Pablowi pole manewru, niszczyć laboratoria i usuwać Sicario z planszy. Nie można jednak zapominać, że celem jest schwytanie Escobara, więc przede wszystkim należy skupiać się na akcjach zawężających strefę poszukiwań. Świetnym elementem gry są znaczniki, które umożliwiają oznaczanie potencjalnych kryjówek. Prosta rzecz, a bardzo odciąża ścigających i pozwala skupić się na innych poczynaniach. Wszystkie te możliwości pozwalają na wczucie się w grę i spędzenie przyjemnych dwóch godzin nad stołem. To zdecydowanie największa zaleta gry.

narcos6

Narcos jest mocno regrywalny . Nie wszyscy Sicario wchodzą do gry, ponadto możemy ich poustawiać w dowolnej kolejności, co wpływa na zasięg ich działania i liczbę punktów uwielbienia dostarczaną na koniec rundy. Jeśli dodamy do tego w zasadzie nieograniczone możliwości przemieszczania się po mapie, ustalanie nowych kryjówek, zmieniające się karty celów i niepewność związaną z dociągiem kart z talii Sicario, to możliwość kombinacji jest wręcz nieograniczona.

Narcos to gra asymetryczna, w której jeden z graczy stara się uniknąć schwytania przez resztę uczestników. Sprawia to, że osoba wcielająca się w El Patron ma dużo więcej do roboty niż osoby kontrolujące pozostałe frakcje. Z tego powodu odradzam granie w maksymalnym składzie osobowym. W przeciwnym razie niektórzy mogą zacząć odczuwać znużenie, szczególnie jeśli uciekinier będzie się długo zastanawiał nad ruchami, co z pewnością będzie miało miejsce podczas kilku pierwszych partii. Frakcje same w sobie mają ciekawe umiejętności, które uprzykrzają życie uciekinierowi, ale czekanie 30 minut na swój ruch to już przesada. Nie zmienia tego nawet fakt, że duża część gry dzieje się nad stołem, bo koniec końców każdy chce mieć realny wpływ na poczynania na planszy. Ja osobiście nie zamierzam siadać do Narcos w więcej niż trzy osoby.

narcos7

Po spędzeniu kilku wieczorów z Narcos odnoszę wrażenie, że ekipa pościgowa ma trochę trudniejsze zadanie niż uciekinier, ale z wyciąganiem ostatecznych wniosków należy poczekać, aż rozegramy większą liczbę partii. Faktem jest, że potyczki były bardzo wyrównane. Muszę jednak wszystkich was uczulić na dokładne zapoznanie się z instrukcją. My nie doczytaliśmy jednej z zasad, przez co w kilku pierwszych rozgrywkach zachwialiśmy balansem i schwytanie El Patron było wręcz niemożliwe. Nie jest to wina gry (błędne odczytanie zasad biorę na klatę), ale zwracam na to uwagę. Taki to już urok asymetrycznych gier, w których kluczem do sukcesu jest odpowiedni balans.

Podsumowanie

Narcos: Gra Planszowa okazał się naprawdę dobrą grą typu „hidden movement”. Gra jest narażona na spory downtime podczas zabawy w większym gronie, przez co nie będzie lądować na stole tak często, jak bym chciał, ale jako rozrywka dla dwóch lub trzech osób sprawdza się bardzo dobrze. Jeśli jesteście fanami serialu, to od razu poczujecie klimat. Najważniejsze jednak, że Narcos broni się jako gra i z czystym sumieniem mogę ją polecić.

SZCZEGÓŁY:

Zawartość pudełka:
19 figurek
1 mapa
1 plansza akcji
15 znaczników kryjówki
15 kostek kokainy
71 kart
75 żetonów
7 podstawek pod figurki
1 bloczek z arkuszami kryjówki
1 instrukcja

Informacje pudełkowe:
Wiek: 18+
Ilość graczy: 2-5
Przewidywany czas gry:100 minut
Wydawca: Portal Games
Autorzy: Fel Barros, Renato Sasdelli

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Łukasz "alex_dp" Hebel
Łukasz "alex_dp" Hebel
Urodzony w 1988 roku. Uwielbia filmy, zarówno dobre jak i te gorsze. Wielki fan Quentina Tarantino. Zdecydowanie zbyt dużo czasu spędza grając. Uwielbia rywalizację pomimo tego, że zazwyczaj przegrywa. Od niedawna zarażony miłością do komiksów i gier planszowych, nie pogardzi również dobrą książką. Jeżeli ma dobry dzień to pisze o sobie w trzeciej osobie.
<p><strong>Plusy:</strong><br/> + wykonanie, <br/> + szybki setup, <br/> + regrywalność,<br/> + odczuwalny klimat serialu,<br/> + znaczniki kryjówki,<br/> <p><strong>Minusy:</strong><br/> - downtime przy większym składzie osobowym,<br/> - granie El Patron jest dużo bardziej wymagające.<br/> Dorwać Escobara. Recenzja gry Narcos: Gra Planszowa
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki