Komiksy koreańskie szturmem podbijają rynki zachodnie. Co prawda w Polsce biblioteka dzieł z tego azjatyckiego kraju nie jest obszerna, ale mamy szczęście do wyboru wydawców oferujących dzieła nagradzane i docenione. Najpierw Centrala zaprezentowała fenomenalną Trawę Keum Suk Gendry-Kim. Teraz Kwiaty Orientu wydały Mamuśki Ma Yeong-shina. Ten ostatni nie niesie takiego ciężaru fabularnego i emocjonalnego jak Trawa, ale podobnie jak ona w centrum stawia kobiety i daje im należny głos.
Ma Yeong-shin wręczył swojej matce notes i poprosił o spisanie pamiętnika. Rozległą opowieść o kobiecych doświadczeniach, przyjaźniach i miłosnych perypetiach przekuł następnie w komiksowy scenariusz, który przyniósł mu Nagrodę Harveya. Lee Soyeon, wzorowana na jego matce, to zbliżająca się do pięćdziesiątki rozwódka. Pracuje jako sprzątaczka, zajmuje się też domem współdzielonym z najmłodszym synem. Szarą rzeczywistość ubarwiają jej spotkania z koleżankami i kochankiem. Ów młodzieniec, Jongseok, jest alkoholikiem, kłamcą i babiarzem. Soyeon jest świadoma, że daje sobą manipulować i się wykorzystywać, a jedynym rozsądnym działaniem jest zakończenie tej relacji. Mimo to wciąż odbiera telefony od Jongseoka i kontynuuje spotkania, wkraczając tym samym na wojenną ścieżkę z lokalną właścicielką kwiaciarni. Jej koleżanki również nie chlubią się przykładnym zachowaniem społecznych norm. Gyeonga cechuje próżność i skłonność do podbierania adoratorów, Myeong-ok zdradza męża z młodszym, a Yeonsun szuka przygód. Tak sobie trwają w tej przyjaźni, plotkując i radząc aż do czasu, gdy ich więź zostanie wystawiona na próbę. Soyeon ma jeszcze inne zmartwienie. Firma, w której pracuje, nie przestrzega praw pracowniczych, szef molestuje zatrudnione, a próba założenia związków zawodowych kończy się sabotażem. Kobieta chce coś zmienić nie tylko w swoim życiu, ale idąc pod prąd również w pracy.
Temat romansujących mamusiek został już przemielony przez filmowe medium wielokrotnie. Scenarzyści skupiali się przede wszystkim na ciągłych imprezach, kolejnych kochankach i konsekwencji ryzykownych zachowań. Powinno być przecież śmiesznie, bo rolą kobiet w średnim wieku jest rozbawianie widza. Cóż innego mogą mieć do przekazania? Pewnie, w komiksie Ma Yeong-shina też sporo stron wypełniają te czasem zabawne, czasem żenujące sytuacje z udziałem bohaterek. Jednak autor chce powiedzieć coś więcej. Pisze o kobietach z szacunkiem, nakreślając socjoekonomiczne problemy i negatywne skutki podporządkowania kobiety tradycji. Dzięki niemu panie w średnim wieku, których społeczeństwo zdaje się nie zauważać, skazane na słabo płatną i niewdzięczną pracę otrzymują należny im głos. A mówią sporo i głośno o tematach będących tabu w konserwatywnej zbiorowości: aranżowanych małżeństwach, rozwodach i seksualności. Jego bohaterki mimo wieku nie tracą apetytu na seks. Wciąż chcą doświadczać orgazmów i zainteresowania ze strony partnerów. Soyeon i jej rówieśniczki szukają spełnienia, ale trafiają na ograniczenia wynikające z ich wieku, statusu materialnego czy stanu cywilnego. Bycie słabą płcią czyni z nich również ofiary przemocy seksualnej i ekonomicznej.
Mężczyźni w Mamuśkach jawią się jako niezaradni, będący na utrzymaniu żon i kochanek. Choć tu trzeba przyznać, że Soyeon oczekując od dorosłego już dziecka, aby wyprowadziło się z rodzinnego domu i zaczęło żyć na własną rękę, sama w swojej naiwności to dziecko przypomina. Bohaterki potrafią cieszyć się z drobnych rzeczy, ale często jest to radość podszyta żalem. Potęguje to kreska Ma Yeong-shina. Kobiety w jego ujęciu mają zmarszczki, zbędne kilogramy, przesadzony makijaż, a nawet gdy się uśmiechają, to nigdy do końca szczerze. Uznanie należy się dla autora za epickie rozrysowanie sceny bójki o kochanka i rozciągnięte na kilka stron, chwytające za serce wspomnienie o babce.
Mamuśki to odromantyzowana, słodko-gorzka relacja z życia koreańskiej rozwódki. Miejscami nieprzyjemna, inteligentna obyczajówka, którą czyta się doskonale.
SZCZEGÓŁY:
Tytuł: Mamuśki
Wydawnictwo: Kwiaty Orientu
Scenariusz i rysunki: Ma Yeong-shin
Gatunek: obyczajowy
Data premiery: 24.01.2023
Liczba stron: 372
ISBN: 9788366658301