SIEĆ NERDHEIM:

Recenzja gry planszowej Tempo!

KorektaDeneve

tempo1

Rodzinne i imprezowe gry planszowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród graczy. Miło jest spędzić czas ze znajomymi lub rodziną, świetnie się przy tym bawiąc. Przy tego typu grach kluczowym jest jednak, by rozgrywka była szybka, żywa i najlepiej śmieszna, a zasady gry możliwie jak najprostsze. Gra, w którą niedawno miałem przyjemność zagrać ze swoimi znajomymi, spełnia wszystkie te wymagania, a dodatkowo uczy. Postanowiłem więc nieco Wam o niej opowiedzieć. Zapraszam do przeczytania recenzji gry Tempo! od wydawnictwa Granna.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

W dość dużym i niestety niewygodnym do transportu (co ma ogromne znaczenie w przypadku gier imprezowych) pudełku odnajdziemy 12 drewnianych pionków do gry (6 różnokolorowych kompletów po 2 pionki – okrągły i kwadratowy), 180 kart z rewersami zielonymi i pomarańczowymi (zielone – dla dzieci, pomarańczowe i dla dorosłych), klepsydrę, zasłonkę do klepsydry, dwustronną planszę do gry podzieloną na 3 części oraz instrukcję do gry. Na planszy nadrukowane są tory, w których każde pole jest literą. Podczas gry mamy możliwość zmiany toru, ale tylko w miejscach, które nie zostały zablokowane. Samą planszę możemy układać na wiele sposobów, dzięki czemu z każdą następną rozgrywką kolejność liter może być inna.

tempo2

ROZPOCZĘCIE I ZASADY GRY

Tak jak wspominałem na początku, reguły gry są bardzo proste, łatwe do przyswojenia i, co najważniejsze, w kilka chwil można je każdemu wytłumaczyć. Każda z grających osób przed rozpoczęciem gry otrzymuje dwa pionki w wybranym przez siebie kolorze – jeden okrągły, drugi kwadratowy – oraz kartę „jokera” do wykorzystania w jednej turze, upoważniającą m.in. do przeskoczenia jednej litery lub zmianę kategorii. Dodatkowo warto wspomnieć, że karty dla dorosłych są podzielone na dwie sekcje – czerwona zawiera trudniejsze kategorie, zielona zaś łatwiejsze. To gracze decydują, z którego wariantu trudności będą korzystać.

Rozpoczynający grę zawodnik wybiera z talii kartę, na której napisana jest kategoria, np. „Gatunki ptaków i nakrycia głowy”. W momencie, kiedy kategoria zostanie przeczytana, osoba po lewej stronie od gracza odwraca klepsydrę odmierzającą 30 sekund i ją zasłania. Gracz, poruszając się okrągłym pionkiem po polach składających się z liter, podaje wyrazy związane z wybraną kategorią. To sam gracz decyduje, kiedy skończyć swoją turę, mówiąc „stop”. Po wypowiedzeniu tego słowa osoba odliczająca czas odsłania zasłonę klepsydry. Jeśli gracz zmieścił się w czasie, pozostaje na ostatnio odgadniętej literze i kładzie na niej swój kwadratowy pionek, jeśli jednak czas został przekroczony – wraca na pole, na którym zaczął turę (czyli w kolejnych turach na miejsce, gdzie stoi kwadratowy pionek pozostawiony w poprzedniej). Grę wygrywa osoba, która jako pierwsza pokona swoimi pionkami linię mety.

tempo3

WRAŻENIA

Podczas naszej rozgrywki widać było, że każdy czerpał z tego dużą przyjemność i gra dodatkowo bawiła. Podczas gry presja płynącego czasu daje się we znaki, przez co zapomina się o najbardziej oczywistych słowach. Nawet jeśli świetnie idzie Ci podawanie wyrazów w twojej turze, musisz pamiętać, by zmieścić się w czasie, bo inaczej wrócisz do punktu, z którego zaczynałeś. Ten element rozgrywki bawi głównie osoby, które czekają na swoją kolej lub nie biorą udziału w grze. W Tempo! można grać zarówno w składach jedno, jak i wieloosobowych, co również jest dużym plusem, jeśli mamy liczną rodzinę lub sporo osób na imprezie. Zabawa gwarantowana.

PODSUMOWANIE

Tempo! to wyjątkowo ciekawa i udana gra tak na imprezę, jak i na miłe spędzenie czasu z rodziną. W przypadku rozgrywki familijnej zapewnia sporo frajdy graczom w różnym wieku, a także uczy nowych wyrazów, poprawia szybkość myślenia oraz rozwija zasób słownictwa, co ma bardzo duże znaczenie w przypadku gry z młodszymi dziećmi. Zdecydowanie polecam Wam grę – spróbujcie i zobaczcie sami, jak dużym zasobem słów dysponujecie, jeśli goni was czas.

ZOBACZ W SKLEPACH

SZCZEGÓŁY:

Zawartość pudełka:
dwustronna plansza
180 kart do gry
12 drewnianych pionków
klepsydra z zasłonką
instrukcja

Informacje pudełkowe:
Wiek: 8+
Ilość graczy: 2-12
Przewidywany czas gry: 30 minut
Wydawca: Granna
Ilustracje: Małgorzata Parczewska
Autorzy: Udo Peise i Marco Teubner

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Sebastian „Severan” Kuryło
Sebastian „Severan” Kuryło
Jestem założycielem i pomysłodawcą tego portalu. Uwielbiam gry RPG z serią Dragon Age na czele, lecz nie pogardzę także i klasycznymi grami “bez prądu”. Prowadzę również wortal związany z serią Dragon Age. Uwielbiam czytać kryminały i książki fantasy. Każdą wolną chwilę w swoim życiu poświęcam rodzinie oraz serialom – pochłaniam ich zdecydowanie za dużo, no ale z nałogu tak łatwo wyjść się nie da :).
<p><strong>Plusy:</strong><br/> + szybka rozgrywka<br/> + proste zasady gry<br/> + można w nią grać również z dziećmi<br/> + bawi i uczy<br/> + osobne talie z kategoriami dla dzieci i dla dorosłych</p> <p><strong>Minusy:</strong><br/> - duże pudełko niezbyt nadające się do transportu na imprezę</p> Recenzja gry planszowej Tempo!
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki