SIEĆ NERDHEIM:

(Nie)poprawne odpowiedzi – recenzja gry Gra pomyłek

Gra pomyłek

Kojarzycie serię gier typu pocket game od Trefla? Nie? To czas najwyższy się z nią zaznajomić! Są małe, więc nadają się na każdą okazję – długą przerwę w oczekiwaniu na kolejny wykład na studiach, wyjście na imprezę, czy urozmaicenie podróży w pociągu. Do tego kosztują, jak na karcianki, naprawdę niedużo, więc to gry zdecydowanie na każdą kieszeń.

Dziś chciałabym Wam przybliżyć Grę pomyłek. Zestaw składa się z 54 kart, instrukcji oraz oczywiście pudełka. Gra wydaje się z pozoru łatwa, chodzi bowiem o odpowiadanie na pytania. Te też wydają się całkiem proste – choć nie wszystkie, bo zdarzały się i takie, przy których siedzieliśmy ze znajomymi w milczeniu, bo nikt nie znał odpowiedzi. Problem zaczyna się wtedy, gdy gra wymaga, by udzielona odpowiedź była… niepoprawna.

Na każdej karcie znajduje się po sześć pytań, więc zdecydowanie jest w czym wybierać. Pytania nie są podzielone na jakieś konkretne kategorie, dlatego też nie ma obawy, że trafi się coś, na co nikt nie będzie znał odpowiedzi. Przykładowo na jednej znaleźć można zagadnienia z dziedziny kreskówek, muzyki, astronomii, biologii lub życia codziennego.

Wspominałam już, że gra wymagać może od nas niepoprawnych odpowiedzi – na wierzchnich stronach kart znajdują się czerwone lub zielone obrazki i to one warunkować będą to, jakiej odpowiedzi udzielić muszą zgadujący. Przykładowo mamy napis prawda, postać bystrzaka lub po prostu zielone kółko, te obrazy oznaczają, że na pytanie należy udzielić poprawnej odpowiedzi. Przeciwieństwem, analogicznie, są oczywiście napis fałsz, postać gamonia oraz czerwony kwadrat. Myślicie, że to łatwe? Pytający najpierw czyta pytanie, a dopiero później pokazuje symbol znajdujący się na karcie, więc przygotowana wcześniej w głowie poprawna odpowiedź… wcale nie musi być tą prawidłową.

Gra pomyłek

Ponadto w grze w przypadku odpowiedzi obowiązuje zasada „kto pierwszy”, dlatego presja jest spora. W dodatku za błędną (niepoprawną lub niezgodną z tym, co wyznacza obrazek na karcie) można stracić punkty!

Poza zwykłymi pytaniami w grze znajdują się również pytania absurdalne, czyli takie, na które nie ma żadnej poprawnej odpowiedzi i po ich wystąpieniu należy powiedzieć Bzdura! lub inne ustalone przed grą hasło (w tym miejscu najlepiej sprawdzą się jakieś hermetyczne żarty). Myślicie, że to łatwe? Wiele razy po zadaniu pytania absurdalnego, np. „Która bajka Jana Brzechwy opowiada historię dziewczynki zjedzonej przez wilka?” następowała męcząca cisza. Pytanie jest pozorne łatwe, ale podczas gry należy spodziewać się niespodziewanego i po spojrzeniu przykładowo na czerwony kwadrat mózg niemal automatycznie podpowiada nam, że powinniśmy udzielić niepoprawnej odpowiedzi.

Gra sama w sobie nie jest kopalnią śmiechu, ale ma na to ogromny potencjał. W odpowiednio dobranym towarzystwie, w momentach, w których należy udzielić niepoprawnej odpowiedzi, zdecydowanie można popłakać się ze śmiechu. W końcu ilu graczy tyle pomysłów na odpowiedź, a ludzka kreatywność nie zna granic.

Karcianka jest bardzo prosta, zasady łatwo wytłumaczyć w locie, dzięki czemu przygotowanie do rozgrywki nie zajmuje wiele czasu. Poza tym bezproblemowo można również zasady, w zależności od potrzeb, delikatnie naginać lub modyfikować, nic nie stoi przecież na przeszkodzie. Wystarczy, że pobudzicie swoją wyobraźnię.

Gra pomyłek

Ponadto gra oferuje wariant podstawowy, jeśli chcemy zdobywać punkty samodzielnie, lub wariant drużynowy, jeśli gramy w więcej osób. W pierwszym przypadku pytający zadaje po jednym pytaniu z każdej z pięciu kart, następnie przekazuje talię następnej osobie. Jeśli chodzi o grę drużynową, dzieli się ona na trzy tury. W pierwszej, na udzielenie odpowiedzi na jak największą liczbę pytań jest tylko trzydzieści sekund, za poprawną odpowiedź drużyna zdobywa jeden punkt. Z kolei w turze drugiej powtarzają się zasady z pierwszej, ale dodatkowo za każdą właściwą odpowiedź drużyna zdobywa aż dwa punkty, a pierwsza niewłaściwa odpowiedź kończy turę gracza. Już w trzeciej turze każdy z graczy zadaje trzy pytania wszystkim graczom (nawet swojej drużynie!), a wartość poprawnych odpowiedzi wzrasta aż do trzech punktów!

W skrócie, Gra pomyłek to zabawna karcianka na każdą okazję – do pociągu, na przerwę w zajęciach, imprezę i gdziekolwiek indziej macie ochotę. Podczas niewłaściwych odpowiedzi ogranicza was tylko kreatywność. To od was zależy, czy powiecie coś zabawnego czy nie i jak potoczy się gra. Zasady są proste, gra niewymagająca, ale i tak oferuje naprawdę przyjemną rozgrywkę i miłe spędzenie czasu w towarzystwie, zmieści się wszędzie i… po prostu wciąga!

Za egzemplarz recenzencki dziękujemy wydawnictwu Trefl Joker Line.

Ilość graczy: 3-10
Wiek: 10+
Przewidywany czas gry: >20 min.
Zawartość pudełka: 54 karty, instrukcja
Wydawca: Trefl Joker Line
Autorzy gry: Bruno Cathala i Ludovic Maublanc

6.5/10

Podsumowanie

Plusy:
+ niska cena
+ wielkość
+ szybka rozgrywka
+ ogrom pytań i różne ich kategorie
+ duży potencjał do tworzenia żartów podczas gry

Minusy:
– pytania są czasem za łatwe
– przy większej liczbie graczy czasem trudno dociec, kto odpowiedział na pytanie jako pierwszy

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Izabela „Deneve” Ryżek
Izabela „Deneve” Ryżek
Studiowałam archeologię, ale nasze drogi w końcu się rozeszły. Wannabe redaktor, pisarka po godzinach. Bloguję, gram, czytam, oglądam. Prawdopodobnie nie starczy mi życia na nadrobienie papierowo-ekranowych zaległości. Kocham fantastykę, kryminały, thrillery. Gdybym mogła być postacią z gry, byłabym Bulbasaurem.
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki