SIEĆ NERDHEIM:

No Country for Bad Guys. Recenzja filmu Obiecująca.Młoda.Kobieta.

Motyw zemsty w kinie to bardzo popularne zjawisko. W wersji męskiej takich produkcji było zdecydowanie więcej, ale woman revenge również zaistniało w popkulturze. Zaczynając od krwawego Tarantinowskiego rewanżu w Kill Billu i Death Proof, poprzez totalną sieczkę w serii Pluję na twój grób czy klasycznym Carrie. Doświadczyliśmy również żeńskiej wersji Życzenia śmierci w filmie Odważna, i poniekąd w grze The Last of Us Part 2. Kończąc kategoryzowanie, warto wspomnieć o obrazach, w których jucha nie zalewa całego ekranu, a ciąg okrucieństwa jest przekazany w mniej krwawy sposób. Mowa tutaj chociażby o Zmowie pierwszych żon czy polskim Och, Karol z 1985 roku. Tegoroczny kandydat do Oscara – Obiecująca.Młoda.Kobieta. czerpnie mocno z motywu zemsty, ale traktuje go w nieco inny sposób i przede wszystkim zostawia bardzo ważny komentarz społeczny na bardzo ważny temat.

Główną bohaterką debiutu reżyserskiego Emerald Fennell jest Cassandra Thomas (genialna w tej roli Carey Mulligan), która lubi sobie wypić. Lubi pójść na imprezę i zalać się do nieprzytomności. Lubi zwracać na siebie uwagę przystojnych mężczyzn. Lubi również, gdy „dżentelmeni” oferują swoją pomoc, odprowadzają ją do taksówki, odwożą do… swojego domu i zaczynają proces całowania i rozbierania ofiary w celach czysto seksualnych. I wtedy Cassie najbardziej lubi, gdy ci przestępcy seksualni uświadamiają sobie, że ona wcale nie jest nieświadoma swoich czynów. To pieczołowicie ustawiony plan: udawać pijaną dziewczynę, prowokować mężczyzn i w najmniej korzystnym dla nich momencie wyskakiwać z gigantyczną, niezbyt przyjemną dla nich niespodzianką. Zaskoczenie, konsternacja, przyłapanie na próbie gwałtu, wstyd, upokorzenie i rodzące się w głowie tych delikwentów pytania: Co dalej? Jakie będą konsekwencje i kim jest nieznajoma? Dlaczego to robi? Czy ich zna, czy pozbawi ich ważnych fallicznych części ciała, czy może spotkają się w sądzie?

Ci przypadkowi imprezowicze nie dostaną odpowiedzi na wszystkie pytania, za to widz z biegiem czasu pozna historię tajemniczej kobiety. Staje się dla nas zupełnie zrozumiałe, dlaczego wybrała ona taką ścieżkę. Kibicujemy jej na każdym kroku i pomimo, że jej czyny nie są do końca moralne, to usprawiedliwiamy ją przez pryzmat krzywd, których doznała. Uchylę rąbka tajemnicy – to zemsta spowodowana przykrym zdarzeniem z przeszłości, mającym podłoże seksualne. To porachunki przeciwko toksycznej męskości. Co ciekawe, sytuacja, która miała miejsce parę lat temu, nie dotyczyła bezpośrednio Cassandry. Ba!Sam tytuł  – Obiecująca.Młoda.Kobieta nie odnosi się do niej, a kogoś zupełnie innego. Te z pozoru losowe polowania na niegodnych samców to tylko jeden z punktów demonicznego planu. To szukanie sprawiedliwości i winnych – nie tylko tych czołowych antagonistów, a również współwinnych, którzy milczeli, zamiast mówić. Zbrodnia była dla pokrzywdzonej ogromna, a krzywda, jakiej doznała, zostawiła drzazgę w sercu tak głęboko umiejscowioną, że nie sposób jej było wyjąć. Skutki tego czynu są i dla naszej głównej bohaterki wyjątkowo bolesne. Pomijając fakt samego pragnienia zemsty, bardzo rzutuje to na jej funkcjonowanie w społeczeństwie, w którym znajduje się tak wielu, wielu mężczyzn. Jest oschła dla rodziny, wyprana z uczuć, nie myśli nawet o tym, aby umawiać się na randki. Radość życia bezpowrotnie wyparowała z niej parę lat temu. Jednak czy aby na pewno? Świat nie jest czarno-biały, nie wszyscy faceci to zwyrodnialcy seksualni i nie każdy z nich od razu będzie chciał na wszystkie możliwe sposoby zaciągnąć kobietę do łóżka. Film Obiecująca.Młoda. Kobieta. też nie stawia na absolutny pesymizm. To nie jest produkcja, w której wszystko jest złe i toksyczne. Znajdziecie tutaj taki mix gatunkowy, że zabrakłoby kolorów na tęczy!

Emmerald Fennell świetnie połączyła wiele gatunków filmowych. Na początku widz zostaje wprowadzony w świat barów i imprez, poznaje też intrygę Cassie. Toż to rasowy thriller, kryminał z elementami kina exploitation. Nie jest również ponuro, nie raz i nie dwa uśmiechniemy się pod nosem, gdy Cassie prowadzi rozmowy, zarówno ze swoimi ofiarami, jak rodziną i przyjaciółmi. Czarny humor wylewa się z ekranu z pełną mocą. Nie spodziewałem się jednak, że znajdzie się tu miejsce i na młodzieżowy film obyczajowy, pełen niewinności, uroku i wytchnienia. Tak zgrabne łączenie gatunków to niewątpliwa zdolność, jednak nie do końca zagrało tak dobrze, jak powinno. Ostatni motyw w moim odczuciu był zbyt wydłużony, przez co film stracił tempo. Na szczęście odzyskał je, znów pogrążył się w szarych barwach i doprowadził nas do wystrzałowego,świetnie przemyślanego finału.

Obiecująca.Młoda. Kobieta. tylko pozornie zakłada płaszcz z napisem „movie revenge”. To tylko przykrywka, pod którą znajduje się prawdziwa esencja filmu. Jest pretekstem, aby mówić o bardzo ważnych sprawach. Jest to istotne szczególnie teraz. Świat jest ogarnięty degrengoladą, społeczeństwo chce mieć więcej i więcej, często nie szanując przy tym ludzkiego życia czy zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Za dnia udajemy praworządnych obywateli, jesteśmy eleganccy, nie spóźniamy się do pracy, mówimy „dzień dobry” i „do widzenia”. Pod osłoną nocy rodzą się instynkty i niezdrowe żądze. Uchodzimy za dżentelmenów, a w istocie nie mamy z nimi nic wspólnego. Chcemy robić, co nam się podoba, i nie ponosić odpowiedzialności. Nie było, nie ma i nigdy nie będzie przyzwolenia na wykorzystywanie seksualne. Nieistotne jest to, czy dziewczyna uchodzi za kobietę lekkich obyczajów, czy jest w samym staniku, czy w zbroi Iron Mana. Nieważne, czy wyrządziliśmy krzywdy, kiedy byliśmy bardzo młodzi i głupi, czy byliśmy biernymi obserwatorami, czy w pełni świadomymi przestępcami. Oczywiście jest to spora generalizacja, reżyserka krytykuje mężczyzn, ale wiadomo jest, że nie odnosi się do każdego faceta na tej Ziemi. Tak samo krytykuje też niektóre z kobiet, które bagatelizują fakt, że ktoś na imprezie uprawia seks z ledwie świadomą dziewczyną. Robi to sprawnie, daje komentarz, że nie zgadza się z nimi i szczypie je, zadając podstawowe pytanie – a gdyby spotkało to Ciebie lub kogoś z twoich bliskich? Opinie szybko mogą się zmienić.

Cassie często manipuluje ludźmi w celu osiągnięcia swoich celów. Jest zdeterminowana i przekonująca w swoich działaniach. Carey Mulligan perfekcyjnie wcieliła się w charyzmatyczną bohaterkę pełną gniewu, żalu i nienawiści. Jednak to złożona postać, balansująca pomiędzy kobietą dramatyczną, współczującą a komiczną. Z jednej strony potrafi Cię mocno ukąsić i obrazić całą Twoją rodzinę, z drugiej słodko się uśmiechnąć, a także pokazać swoją uczuciową stronę. Jest to zasłużona nominacja do Oscara i mam nadzieję, że wygra w tym wyścigu, pomimo sporej konkurencji ze strony Frances McDormand za Nomadland. W Obiecującej. Młodej. Kobiecie. Carey Mulligan jest najmocniejszym trybkiem w dobrze naoliwionej maszynie. Pozostałe trybiki, pełniące role drugoplanowe, również zasługują na pochwałę. Są oczywiście w tle, ale jest to bardzo ładny drugi plan. Głównej bohaterce partnerują m.in. Clancy Brown, Alison Brie, Laverne Cox, Bo Burnham, Alfred Molina czy Christopher Mintz-Plasse, znany z roli Red Mist w filmie Kick-Ass.

Obiecująca.Młoda. Kobieta. to bardzo ważny tytuł. W dosyć energiczny, nietraumatyczny sposób mówi o wykorzystywaniu seksualnym. Czasem nieco generalizuje, czasem jest zbyt czarno-biały, ale jest też niesamowicie kolorowy, szczególnie jeśli chodzi o warstwę audiowizualną. Przepiękna kolorystyka, neonowe, pastelowe barwy, świetny montaż i ścieżka dźwiękowa sprawiają, że film ogląda się z niebywałą lekkością. Jesteśmy świadomi poważnej tematyki i jej wysokiej rangi, a ten mix gatunkowy i stylistyczny wkomponował się idealnie. Wisienką na torcie jest wykonanie Toxic Britney Spears w wersji… smyczkowej. Produkcja, która mogła zadławić się przesadnym feminizmem i banalnością oraz zagubić się w miszmaszu gatunkowym, wyszła z tego obronną ręką. Ma lekkie potknięcia, ale finalnie idzie twardo, dumnie do przodu i szczęśliwie dociera do obranego celu.

SZCZEGÓŁY:
Tytuł: Obiecująca. Młoda. Kobieta
Reżyser: Emerald Fennell
Scenarzysta: Emerald Fennel
Obsada: Carey Mulligan, Bo Burnham, Leverne Cox, Clany Brown, Alison Brie, Alfred Molina
Gatunek: Dramat, kryminał, czarna komedia
Czas trwania: 113 min.
Produkcja: USA/ Wielka Brytania
Premiera: 5.03.2021 r.

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Marcin Gontarski
Fan kina i seriali. Krążą plotki, że wszystko co jest w odcinkach to obejrzy. Dementuje i po kryjomu ogląda, Zazwyczaj się przyznaje i o tym opowiada. Lubi gadać, nawet nagrywa i wrzuca w formie podcastu na YouTube. Ogromny fan starszego kina, taśm 35mm, kinooperator w warszawskim kinie Iluzjon. Przede wszystkim szuka kreatywności w świecie filmu i telewizji, czegoś nowego, co przyśpieszy bicie jego filmowego serca. W wolnych chwilach ogląda seriale, chodzi do kina i gra na PS4.