SIEĆ NERDHEIM:

Recenzja książki BioWare: Stories and Secrets from 25 Years of Game Development.

Korektayaiez
BioWare: Stories and Secrets - okładka
BioWare: Stories and Secrets – okładka

BioWare, studio legenda, które opracowało i wydało wiele kultowych gier, ale dało też takie, o których wolelibyśmy zapomnieć. W 2020 roku obchodziło swoje 25-lecie i z tej okazji na rynku ukazał się album podsumowujący ćwierćwiecze jego burzliwej pracy twórczej.

BioWare: Stories and Secrets - przykładowa strona
BioWare: Stories and Secrets – przykładowa strona

BioWare: Stories and Secrets from 25 Years of Game Development w opracowania Bena Gelinasa to licząca ponad 300 stron, wydana w twardej oprawie i pełnym kolorze publikacja podzielona na cztery sekcje, z których najciekawsza jest pierwsza, traktująca w głównej mierze o początkach producenta. Gdy w roku 1995 troje zapalonych programistów, a jednocześnie lekarzy – Greg Zeschuk, Ray Muzyka i Augustine Yip – zakładało firmę działającą w piwnicy należącej do tego pierwszego, nie mogli się spodziewać, że w ciągu kilku lat trafią na usta wszystkich. Ten intensywny rozwój studia udokumentowany został na kolejnych stronach, na których znalazła się geneza nazwy BioWare, pierwszego loga oraz opisy symulatorów medycznych, nad którymi pracowała grupa i opowieści o łączeniu pracy na dwóch etatach. Po krótkim wstępie historycznym przechodzimy do właściwej części, stanowiącej chronologiczny przegląd gier zarówno wydanych, jak i tych, które nie przeszły dewelopmentu. Pierwsza sekcja kończy się na premierze Baldur’s Gate i MDK 2. Rozdział drugi i trzeci to charakterystyka tytułów, które uczyniły z BioWare legendę branży, m.in. Baldur’s Gate II, KOTOR, Jade Empire oraz trylogia Mass Effect. Ostatnią sekcję książki Gelinas poświęca na omówienie produkcji z minionej dekady. Fragmenty „Making of” przeplatane są różnego rodzaju anegdotami i szczegółami. Krótko omówione zostały silniki, z jakich deweloperzy korzystali przy produkcji gier, prace nad animacjami i odpryskowe studio BioWare Labs. Wśród ciekawostek przeczytamy chociażby o tym, jak zabawkowa Magiczna Kula wpływała na zapadające w firmie decyzje, o roli znanego muzyka Bono i o przebiegu procesu rekrutacji pracowników. Autor opracowania nie unika drobnych spojlerów, ale nie są one na tyle istotne, by mogły wpłynąć na ewentualny odbiór opisywanych gier.

BioWare: Stories and Secrets - przykładowa strona
BioWare: Stories and Secrets – przykładowa strona

Zamieszczone w książce materiały graficzne zdecydowanie dominują nad treścią. Składają się na nie m.in.: storyboardy, key arty, cover arty, grafiki koncepcyjne (zarówno z tytułów niewydanych, jak i planowanych np. Dragon Age 4 i Mass Effect 4), screeny artykułów z czasopism growych, notatki deweloperów, raporty błędów z inside joke’ami, fragmenty scenariuszy. Jest tego naprawdę sporo. Bogata kolekcja grafik uzupełniona jest licznymi zdjęciami z prywatnych kolekcji, pokazującymi imprezy z udziałem deweloperów, spotkania biznesowe czy wygląd biur.

BioWare: Stories and Secrets - przykładowa strona
BioWare: Stories and Secrets – przykładowa strona

Ponieważ jest to oficjalna publikacja, musiała przejść przez filtr cenzury. Nie znajdziemy tu zatem informacji o napiętej sytuacji z Electronic Arts, ogromnych problemach przy produkcji Anthem, niepewnej przyszłości studia, crunchu i innych nadużyciach wobec pracowników. W części „Making of” opisane zostały głównie pomysły na daną grę, bez nadawania szerszego kontekstu i zakulisowych smaczków. Gelinas potraktował całość dość zdawkowo. Środowiskowa krytyka Dragon Age 2 i zakończenia przygód Shepard otrzymały jedynie krótkie wzmianki. Spora część zdjęć jest niepodpisana, przez co patrzymy na grupy uśmiechniętych panów, nie wiedząc, kim są lub w jakim wydarzeniu uczestniczą. Głośne odejścia pracowników studia tutaj zostały jedynie wybiórczo nadmienione i pozbawione otoczki skandalu. Nie przeczytamy przykładowo nic o współpracy z aktorami głosowymi i sesjach nagraniowych do dwóch najpopularniejszych trylogii studia. Dowiemy się za to o związanych z poszczególnymi franczyzami przepisach kulinarnych, a także o problemach ze zużyciem energii w siedzibach BioWare, które w tej książce urastają do najwyższej rangi.

BioWare: Stories and Secrets - przykładowa strona
BioWare: Stories and Secrets – przykładowa strona

Osoby, które śledzą historię i wydarzenia wokół producenta czy to poprzez artykuły prasowe, branżową literaturę, czy przez oficjalne publikacje związane z  konkretnymi tytułami, będą BioWare: Stories and Secrets rozczarowane. Mimo bogatej bazy zdjęć oraz ilustracji, nowej i zaskakującej treści znajdziemy tu niewiele. Dla pozostałych czytelników niekoniecznie jest to pozycja obowiązkowa, ale z dużym prawdopodobieństwem zachwycą się zamieszczonymi w niej wizualiami, a przy okazji przyswoją sporo informacji o dorobku studia. Pod warunkiem, że przymkną oko na subiektywny, hurraoptymistyczny charakter książki.

SZCZEGÓŁY:
Tytuł: BioWare: Stories and Secrets from 25 Years of Game Development
Wydawnictwo: Dark Horse
Autorzy: Ben Gelinas
Typ: artbook
Data premiery: 10.11.2020
Liczba stron: 328

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Sylwia "Lou" Kaźmierczak
Sylwia "Lou" Kaźmierczak
Z grami wideo i komiksami związana od dziecka. Fanka mang yuri, postapo i strzelanek wszelakich. Kocia mama i okazjonalnie stalkerka w Zonie.
spot_img
<p><strong>Plusy:</strong><br /> + piękne wydanie<br /> + bardzo obszerna baza materiałów graficznych<br /> + sporo ciekawostek dotyczących studia...</p> <p><strong>Minusy:</strong><br /> – ale niewiele nowego materiału dla osób śledzących jego działalność<br /> – brak reporterskiego podejścia w temacie nadużyć i porażek produkcyjnych</p> Recenzja książki BioWare: Stories and Secrets from 25 Years of Game Development.
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki