Cyklady pojawiły się na rynku w 2009 roku i dziś są uważane za jedną z najbardziej przełomowych gier typu area control. Połączenie ameritrashowego wręcz klimatu z typowo europejskim podejściem do rozgrywki zauroczyło dziesiątki tysięcy graczy. Czy dziś, po 10 latach, Cyklady wciąż są pozycją godną polecenia?
Zasady gry
Cyklady to gra przeznaczona dla 2-5 graczy, w której wielkie rozwijające się miasta będą toczyć boje pod przychylnym okiem bogów o sławę i dominację na wyspach znajdujących się u wybrzeży niezjednoczonej jeszcze Grecji.
Po przygotowaniu planszy wszyscy gracze otrzymują elementy w wybranym przez siebie kolorze, które umieszczają przed swoją zasłonką. Ponadto każdy gracz otrzymuje pięć jednostek złota, które chowa za zasłonką (ilość posiadanego złota nie jest jawna).
Gra przebiega w serii cyklów, w czasie których gracze będą zbierać dochód, składać ofiary bogom oraz przeprowadzać akcje związane z mocą przychylnego boga. Celem każdego z graczy jest objęcie panowania nad dwiema metropoliami na koniec cyklu.
Na początku każdego cyklu należy zaktualizować tor mitologicznych stworów w taki sposób, aby do wyboru były trzy z nich, po jednym na każdym polu. Liczba jednostek złota znajdująca się pod każdym polem oznacza koszt przejęcia kontroli nad stworem podczas fazy wykonywania akcji. Następnym krokiem jest przetasowanie i losowe rozmieszczenie płytek bogów, w liczbie o jeden mniejszej od liczby graczy, ponad polem Apolla. Ponadto każde miasto zarabia złoto stosownie do zamożności jego wysp i rozwoju handlu morskiego. Gracze otrzymują po jednej jednostce złota za każdy znacznik dobrobytu, jaki posiadają na swoich wyspach i polach mórz kontrolowanych przez ich flotę.
Składanie ofiar
Aby otrzymać wsparcie bogów i móc wykonywać związane z nimi akcje, gracze muszą ofiarować im część swoich bogactw. W kolejności rozgrywania każdy z graczy wybiera boga i umieszcza swój znacznik ofiarowania na polu odpowiadającym ofierze, jaką chce mu złożyć. Bóg sprzyja tylko jednemu graczowi, jeśli więc gracz chce zabiegać o wpływy boga wybranego wcześniej przez innego gracza, jego ofiara musi być wyższa. Przelicytowany gracz zabiera swój znacznik i musi natychmiast złożyć ofiarę INNEMU bogu. Apollo jest jedynym bogiem niewymagającym ofiary, a na jego polu kilku graczy może umieścić swoje znaczniki. Faza ofiarowania dobiega końca, gdy każdy z graczy umieści znacznik przy jednym z bogów i zapłaci tyle jednostek złota, ile zdecydował się złożyć w ofierze.
Przeprowadzanie akcji
Gracz, który wygrał licytację o przychylność pierwszego boga, może teraz wykonać związane z nim akcje. Do wyboru są następujące akcje:
- wezwanie jednego lub więcej mitologicznych stworów (każdy bóg oprócz Apolla);
- rekrutacja (każdy bóg oprócz Apolla);
- wznoszenie budowli (każdy bóg oprócz Apolla);
- akcja specjalna (każdy bóg oprócz Apolla);
- zwiększenie dochodu (Apollo).
Wezwanie mitologicznych stworów
Zapłaciwszy koszt wskazany pod kartą, gracz może wziąć kartę stwora i wykorzystać jej działanie. Karta zaraz po wykorzystaniu zostaje odłożona na stos kart odrzuconych. Moce stworów muszą zostać wykorzystane natychmiast. Gracz nie może zachować karty stwora, aby użyć jej później.
Rekrutacja
Główni bogowie, zależnie od swojej specjalizacji, pozwalają graczom na darmową rekrutację różnych jednostek. Można otrzymać ich więcej w zamian za złoto. Posejdon umożliwia rekrutację flot, które należy umieścić na polach morza sąsiadujących z wyspą należącą do gracza. Ares pozwala na rekrutację oddziałów, które można umieszczać na swoich wyspach. Zeus daje możliwość pozyskania kapłana, który obniża koszty ofiary o jedną jednostkę złota. Atena natomiast umożliwia pozyskanie filozofa. W momencie otrzymania czwartego filozofa gracz natychmiast odrzuca ich wszystkich, aby zbudować metropolię.
Budowa
Podczas swojej kolejki gracz może zbudować budowlę, której typ jest zależny od wylicytowanego boga. Gdy gracz znajduje się w posiadaniu czterech różnych budowli, na jednej albo kilku wyspach, automatycznie tworzy metropolię. Posejdon pozwala na zbudowanie portu, który daje bonusy do obrony naszych flot. Ares udostępnia fortecę, która daje bonusy do obrony naszych oddziałów znajdujących się na wyspie. Zeus daje nam świątynie, które redukują koszt zakupu mitologicznych stworów. Atena natomiast umożliwia budowę senatu, który nie posiada żadnego specjalnego efektu, ale jest potrzebny do budowy metropolii.
Akcja specjalna
Każdy bóg ma akcję specjalną, którą można wykorzystać wielokrotnie w trakcie jednej rundy. Posejdon pozwala na poruszanie się naszymi flotami po mapie, podczas gdy Ares sprawia, że będziemy mogli przemieszczać swoje oddziały lądowe pomiędzy wyspami (pod warunkiem, że są połączone naszymi flotami). Zeus umożliwia odrzucenie karty stwora i zastąpienie jej pierwszą kartą ze stosu.
Szczegóły bitwy
Kiedy jednostki dwóch różnych graczy znajdują się na tym samym polu, dochodzi do bitwy. Każdy gracz biorący udział w bitwie rzuca jedną kością i dodaje do wyniku liczbę oddziałów/flot na polu bitwy. Gracz, którego wynik był niższy, musi usunąć jedną jednostkę i może zdecydować się na wycofanie reszty oddziałów na sąsiednie pole. W innym przypadku obie strony ponownie rzucają kością i pojedynek toczy się dalej. Powyższe kroki są powtarzane do momentu, w którym na polu bitwy pozostanie tylko jeden gracz.
Apollo
Zagranie Apollem to sposób na spasowanie kolejki połączony z profitem pieniężnym. Gracz, który wybrał Apolla, otrzymuje złoto oraz znacznik dobrobytu, który kładzie na jednej ze swoich wysp. Jeśli większa liczba graczy wybierze Apolla, to każdy z nich otrzymuje dodatkowe złoto, ale jedynie gracz, który wybrał Apolla jako pierwszy, otrzymuje znacznik dobrobytu.
Gra kończy się wraz z końcem cyklu, po którym przynajmniej jeden z graczy posiada dwie metropolie. Jeśli warunek ten spełnia więcej niż jeden gracz, wygrywa ten, który posiada więcej złota.
Wykonanie
Wykonanie Cyklad stoi na bardzo wysokim poziomie. Figurki nie mogą się równać z tymi produkowanymi przez CMON, ale wyłożone na ładnej planszy prezentują się kolorowo i cieszą oko. Zasłonki spełniają swoją funkcję należycie, a na ich wewnętrznej stronie znajdziemy nawet graficzny skrót zasad. Bardzo cenię tego typu zabiegi, ponieważ dzięki temu nie trzeba co chwilę przypominać nowym graczom o podstawowych mechanikach. Płytki bogów, żetony i monety są wykonane z grubej tektury i odporne na przetarcia. Co prawda czarne obramowanie kart naraża je na szybsze zużycie, ale nie trzymamy ich w rękach i rzadko przetasowujemy, dzięki czemu nie powinno być to przesadnie kłopotliwe. Boli mnie za to kształt i rozmiar pudła, w którym znajdziemy sporo powietrza.
Wrażenia z rozgrywki
Cyklady to udane połączenie wielu mechanik, ale zacznijmy od początku. Licytowanie kart bogów jest genialne w swojej prostocie, stanowiąc jednocześnie kręgosłup rozgrywki. Decydujemy o tym, które z dostępnych akcji będziemy mogli wykonać, jednocześnie cały czas myśląc o zasobności naszego skarbca, która będzie miała ogromny wpływ na nasze poczynania w dalszej części rozgrywki. Oczywiście najbardziej chodliwi są Ares i Posejdon, którzy pozwalają na powiększanie naszej armii i przemieszczanie się po mapie (a przecież po to gramy w gry tego typu), ale nie należy lekceważyć pozostałych bogów. Zeus obniży nam koszt podczas kolejnych licytacji i korzyści płynące z tego tytułu będziemy odczuwać coraz bardziej wraz z każdą kolejną rundą. Teoretycznie blado na tle pozostałych bóstw wypada Atena. Nie zmienia w żadnym stopniu sytuacji na planszy i nie daje żadnych permanentnych profitów, jednak to dzięki pozyskanym od niej senatorom udało mi się zbudować drugą metropolię w ostatniej potyczce i wygrać całą partię. Żałuję jedynie, że do wyboru nie mamy większej liczby kafli, ponieważ przy którymś z kolei wieczorze spędzonym przy Cykladach zaczęliśmy odczuwać pewną powtarzalność. Sytuację tę rozwiązują dodatki, o których opowiem jednak przy innej okazji.
Fantastycznym zabiegiem jest podział planszy na dwie dwustronne części, na których znajdziemy różne układy wysp. W grze dwuosobowej będziemy się ścierać na niewielkiej mapie, podczas gdy w rozgrywce dla pięciu graczy będziemy mogli poczuć się jak prawdziwi podróżnicy. Wszystko to przy zachowaniu rywalizacyjnego aspektu gry. Nie ma tu mowy o cichym i spokojnym budowaniu własnego imperium, gdyż w każdej chwili jesteśmy narażeni na ataki naszych rywali.
Bardzo podoba mi się też warunek zwycięstwa polegający na posiadaniu dwóch metropolii. Wprowadza to do zabawy pewną dozę nieprzewidywalności. Metropolie możemy zdobyć poprzez podbój cudzej wyspy, rozwój naszego imperium, z pomocą mitycznych stworów czy też dzięki senatorom. Samo zdobycie dwóch metropolii nie daje nam zresztą od razu wygranej, bo przecież nie jest powiedziane, że wróg nie może nam jej odebrać. Wymusza to na graczu odpowiednie przygotowanie ostatniego zwycięskiego ciosu.
Gra ma jednak jeden duży problem – ikonografię. Symbolika zawarta na kartach jest mało intuicyjna, przez co często trzeba przerywać grę w celu doczytania efektu działania danego potwora. Potrafi to zaburzyć dynamikę rozgrywki, tym bardziej że sama gra jest bardzo prosta u podstaw.
Podsumowanie
Cyklady to bardzo zasłużony dla branży tytuł, który w moim przekonaniu do dziś broni się elegancją rozgrywki, a mechanika licytacji w nim zawarta była inspiracją dla wielu nowszych gier. Cyklady rozstawione na stole sprawią, że nikt nie przejdzie koło was obojętnie. Szkoda jedynie, że nie udało się zawrzeć w podstawce większej ilości bóstw. No i ta przeklęta ikonografia…
SZCZEGÓŁY:
Zawartość pudełka:
3-częściowa plansza
2 specjalne kości
98 jednostek złota
16 znaczników dobrobytu
5 figurek potworów
17 kart mitologicznych stworów
17 kart filozofów
18 kart kapłanów
4 płytki bogów
40 żetonów budowli
10 żetonów metropolii
10 znaczników ofiarowania
15 znaczników terytorium
40 figurek floty
40 figurek oddziałów
5 zasłonek
instrukcjaInformacje pudełkowe:
Wiek: 14+
Ilość graczy: 2-5
Przewidywany czas gry:60-120 minut
Wydawca: REBEL
Autorzy: Bruno Cathala, Ludovic Maublanc