SIEĆ NERDHEIM:

Czarny humor – recenzja Loży Szyderców Black

Loża Szyderców

Cards Against Humanity ujrzały światło dzienne 6 maja 2011 roku. Oznacza to, że czarne i białe karty łączymy już ponad 6 lat – mimo to ich popularność wcale nie słabnie, czego najlepszym dowodem jest fakt, że wciąż powstają nowe wariacje oryginalnej gry. Najnowszą z nich jest Loża Szyderców Black – nowa edycja recenzowanej już przeze mnie Loży Szyderców. Co się zmieniło? Co jest nowe, a co zostało takie samo?

Loża Szyderców Black to nowa wersja Loży, zawierająca zestaw zupełnie nowych kart pytań i odpowiedzi. Black może być traktowana zarówno jako dodatek do pierwszego zestawu (różnic w wyglądzie samych kart nie ma wcale, dlatego ich mieszanie jak najbardziej wchodzi w grę), jak i samodzielna gra. Pudełko zawiera: 90 kart pytań, 400 kart odpowiedzi oraz 10 kart specjalnych, a więc ilość niemal identyczną, jak pierwsza edycja. Zasady również pozostają te same: na stole ląduje karta z niepełnym zdaniem, które gracze muszą dokończyć, dokładając trzymane na ręku karty, zawierające pojedyncze słowa lub zwroty. Wygrywa ten, kto stworzy najzabawniejszą kombinację. W tej wersji nie dochodzą już żadne nowe tryby lub zasady.

Loża Szyderców

Oryginalna Loża Szyderców miała ten minus, że w wielu przypadkach bazowała na bardzo świeżych wydarzeniach i memach. Skończyło się to tak, że gra była zabawniejsza w momencie jej wydania, a z czasem traciła część swojego uroku. Przywołany przeze mnie w poprzedniej recenzji  Kung Fu Pazdan mało kogo jeszcze śmieszy, a kilka osób w ogóle nie rozumie o co chodzi. W wersji Black ten problem pojawia się znacznie rzadziej – napisy na kartach o wiele częściej są uniwersalne, czy to przez to, że nawiązują do osób i wydarzeń lepiej ugruntowanych w naszej świadomości, czy też przez swoją całkowitą przypadkowość.

Grając, odniosłam też wrażenie, że karty w edycji Black są jakby grzeczniejsze. Mogę się tu mylić, bo prowadziłam żadnych statystyk na ten temat, jednak w toku mojej rozgrywki padało mniej naprawdę hardcorowych tekstów. Nie znaczy to, że gra stała się mniej zabawna czy przyjazna rodzinie z dziećmi. Nich z tych rzeczy. To wciąż ten sam ciężki humor, ale po prostu częściej niż szokować, gra zaczęła zaskakiwać. Tworzone żarty często były lepiej przemyślane, bo o ile wulgarne hasła dość łatwo ustawić w zabawnej konfiguracji, o tyle już taka – na przykład – konsultantka Avonu wymaga więcej finezji. Trudno jednoznacznie stwierdzić czy jest to plus, czy minus – z pewnością znajdą się osoby zawiedzione takim obrotem spraw, ale będą też takie, które mniejsza ilość niewybrednych żartów zadowoli.

Loża Szyderców

Trudno ocenić czy Czarna edycja jest lepsza od Białej. Oczywiście nie powstrzymało to mnie przed próbowaniem – wraz ze znajomymi zagraliśmy raz za pomocą jednego zestawu i drugi, za pomocą drugiego. Nasze niezwykle subiektywne opinie wykazały, że Black jest zabawniejsze – czy każdemu jednak przypadnie do gustu równie mocno, nie sposób stwierdzić. Zabawność większości kart uzależniona jest od tego w jakiej konfiguracji się pojawią, więc zawsze istnieje szansa, że to, co w jednej rozgrywce zadziałało idealnie, w innej nie będzie miało żadnego znaczenia.

Loża Szyderców Black ma te same zasady, co jej poprzedniczka, ten sam format i ten sam design. Przez to posiada większość tych samych wad. Nie jest to gra idealna, ale w coraz mniejszym stopniu wynika to z winy twórców, a w coraz większym z założeń rozgrywki. Czy więc warto zainteresować się zakupem Czarnej wersji? Jeśli podobała nam się jej poprzedniczka – zdecydowanie. To jeszcze więcej tego samego, a obie edycje są ze sobą kompatybilne, więc można je bez żalu przemieszać i grać jedną ogromną talią. Jeśli do tej pory nie mieliśmy styczności z Lożą, ale podobało nam się Cards Against Humanity, to z pewnością nie zawiedziemy się tą wersją, tak samo, jak nie zawiedlibyśmy się jej poprzedniczką. A jeśli nigdy wcześniej nie graliśmy w nic podobnego, to należy zastanowić się czy na pewno jesteśmy na to gotowi – a jeśli tak, to Loża Szyderców Black będzie niezłym początkiem.

Wpisując kod „NieTylkoGry” podczas zamówienia Loży Szyderców Black w sklepie twórców otrzymacie 15% rabat. Zachęcamy do skorzystania. Oferta ograniczona.

SZCZEGÓŁY

Tytuł: Loża Szyderców Black
Zalecany wiek gracza: +16 lat
Ilość graczy: 4-12
Przewidywany czas rozgrywki: ok. 20 – 40 minut
Wydawca: Simple Solution
Zawartość pudełka: 90 kart pytań, 400 kart odpowiedzi, 10 kart specjalnych, instrukcja

NASZA OCENA
7.5/10

Podsumowanie

Plusy:
+ wciąż bawi
+ wciąż bajecznie prosta
+ może funkcjonować jako dodatek lub samodzielna gra
+ bardziej uniwersalne teksty

Minusy:
– brak większych nowości
– wciąż tylko dla specyficznego towarzystwa

Sending
User Review
0 (0 votes)

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Barbara „Libelo”
Barbara „Libelo”
Z wykształcenia programista, w praktyce człowiek-orkiestra. W sztuce ponad wszystko cenię sobie oryginalność oraz nowatorskie rozwiązania. Interesuje się grami, zwłaszcza tymi kładącymi nacisk na fabułę i ciekawe wykorzystanie możliwości, jakie daje interaktywność. Chętnie sięgam też po produkcje w jakiś sposób nietypowe – im dziwniejsze, tym lepsze. W wolnych chwilach lubię roleplayować, poznawać nowe rzeczy i przeczesywać Internet w poszukiwaniu ofert sprzedaży starych konsol.
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki