SIEĆ NERDHEIM:

Zbierz najlepszą baśniową drużynę! Recenzja gry 3 rozdziały

Dawno, dawno temu była sobie niewielka tajemnicza księga skrywająca wiedźmy, wampiry, krasnoludy, smoki i inne stwory, które łączyły się w drużyny, by dzięki swoim połączonym zdolnościom zdobywać drogocenne kryształy… 

Brzmi fantastycznie, prawda? 

3 rozdziały to gra karciana, która pozwala nam wejść do świata baśni, poćwiczyć zdolności strategiczne, zdobywać punkty i świetnie się przy tym bawić. Dynamiczne rozgrywki zajmują około 20-30 minut, a zasady są banalnie proste. Na nudę nie ma miejsca, bo trzeba się trochę nagłówkować.

W dobrze zaprojektowanym pudełku znajdziemy pięćdziesiąt kart postaci znanych każdemu miłośnikowi baśni i fantastyki, sto piętnaście starannie wykonanych drewnianych żetonów i instrukcję. Pudełko przypomina księgę i ma osobną przegródkę, do której wsypujemy żetony punktów. Naszym zadaniem jest stworzyć z bajkowych bohaterów silną drużynę, dzięki której wygramy nie tylko małe bitewki, ale też całą wojnę.

Jak sam tytuł wskazuje, gra podzielona jest na trzy rozdziały. W pierwszym z nich typujemy karty. Jest to nieco żmudny proces, ale już samo tworzenie własnej drużyny to ciekawa zabawa szlifująca nasze zdolności planowania. Najpierw rozdajemy każdemu po osiem kart, wybieramy dla siebie jedną z nich, a pozostałe przekazujemy osobie po naszej lewej. Wybieramy kolejną spośród otrzymanych siedmiu kart, po czym znów przekazujemy je dalej i tak kilka razy.

W instrukcji szczegółowo opisano ten proces, uwzględniając także wersje dla dwóch czy trzech osób, które trochę się od siebie różnią. W przypadku dwóch uczestników wybieramy kartę dla siebie oraz dla ducha — to jakby fikcyjni gracze, jednak nie zbierają oni punktów i nie mogą wygrać, za to wykładając za nich karty, zyskujemy więcej okazji do wykorzystania zdolności naszych bohaterów i zdobywania żetonów. Wydawało mi się to nieco zagmatwane, ale instrukcja jest bardzo pomocna, a przykłady zilustrowane i w praktyce jest to naprawdę łatwe.

Jeśli system typowania kart do swojej drużyny okazałby się problemem dla najmłodszych graczy, sądzę, że można po prostu rozdać każdemu po osiem kart w ciemno, ale skazujemy się tym samym na zupełną przypadkowość podczas dalszej zabawy i zgarniania dodatkowych punktów na jej końcu.

Karty są ponumerowane od 1 do 50, co nie jest bez znaczenia, bowiem każdą rundę wygrywa karta z najwyższą wartością. Zwycięzca dostaje żeton gwiazdki. Warto je zbierać, bo przy ostatecznym podliczeniu odpowiadają jej aż dwa punkty. Większość postaci ma również przypisane cechy i zdolności. To właśnie dzięki nim gra staje się ciekawa i wyjątkowa. Symbole cech to: potwór, czarny charakter, dziecko, z Krainy Czarów, magiczna, zwierzę, krasnoludek, królewska. Zdolności postaci to przykładowo: zdobycie trzech diamentów za wygraną rundę albo żeton serduszka za każdą inną kartę z cechą magiczną. Niektóre ze zdolności mogą być wykorzystane tylko w konkretnym rozdziale.

Użytych już kart nie pozbywamy się, zostają one z nami do końca, więc warto myśleć z wyprzedzeniem i dobrać swoją drużynę tak, żeby była mocna zarówno podczas rund w rozdziale drugim, jak i przy kumulowaniu punktów między własnymi cechami i zdolnościami w rozdziale trzecim. Na przykład jeśli bierzemy do drużyny kartę Pinokia, dobrze będzie też wziąć Gepetta, bo na koniec razem otrzymują dodatkowe żetony serduszek. To nie takie łatwe, ponieważ w trakcie wybierania kart na początku gry ktoś inny może z jakiegoś powodu zgarnąć potrzebną nam połówkę, zwłaszcza jeśli uczestników jest więcej.

3 rozdziały to prosta i szybka karcianka, która stwarza wiele sposobności do przyjemnego kombinowania. Dzięki niewielkiemu pudełku możemy zabrać ją ze sobą niemal wszędzie, a zasady łatwo wytłumaczymy nowym osobom i wciągniemy je w zabawę. Jest to jedna z tych gier, do których na pewno sama chętnie nieraz będę wracała.

SZCZEGÓŁY:
Tytuł: 3 rozdziały
Autor: Joe Hout
Ilustracje: Jan Bintakies
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 2-6 
Wiek: 10+
Czas gry: ok. 30 minut
Zawartość pudełka:
115 żetonów punktów
50 kart
instrukcja

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
spot_img
Dawno, dawno temu była sobie niewielka tajemnicza księga skrywająca wiedźmy, wampiry, krasnoludy, smoki i inne stwory, które łączyły się w drużyny, by dzięki swoim połączonym zdolnościom zdobywać drogocenne kryształy…  Brzmi fantastycznie, prawda?  3 rozdziały to gra karciana, która pozwala nam wejść do świata baśni, poćwiczyć zdolności...Zbierz najlepszą baśniową drużynę! Recenzja gry 3 rozdziały
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki