SIEĆ NERDHEIM:

Strzeż się armii nieumarłych. Recenzja dodatku do gry planszowej Cyklady: Hades

KorektaLilavati

hadestitle

Cyklady okazały się świetną grą typu area control opartą na prostych zasadach i sporej dozie interakcji. Jednak po kilku rozegranych partiach można było odczuć pewną powtarzalność. Mała liczba bogów sprawiała, że do zabawy w pewnym momencie wkradała się rutyna, a możliwości oferowane graczom zdawały się ich za bardzo ograniczać. Dodatek Hades miał rozwiązać wszystkie te problemy, ale czy mu się udało?

Zasady

Rozszerzenie zawiera kilka dodatków, które można po kolei wprowadzać do gry podstawowej zgodnie z chęciami i doświadczeniem graczy.

Rozmieszczanie sił

Gracze przygotowują rozgrywkę według zasad gry podstawowej, z uwzględnieniem następujących zmian:

  • otrzymują 7 jednostek złota,
  • nie wykładają na planszę żadnych jednostek militarnych.

Rozgrywamy wstępną rundę licytacji tak jak w grze podstawowej. Następnie gracze wybierają swoje wyspy początkowe. W wylicytowanej kolejności każdy gracz otrzymuje dwa oddziały, dwie floty oraz dodatkowy bonus zależny od boga, którego przychylność wylicytował:

  • Posejdon – jedna flota,
  • Ares – jeden oddział,
  • Atena – jeden filozof,
  • Zeus – jeden kapłan,
  • Apollo – jeden znacznik dobrobytu.

Po rozmieszczeniu jednostek jesteśmy gotowi do rozpoczęcia przygody.

Hades i wojska nieumarłych

Na początku gry otrzymujemy płytkę Hadesa. Za każdym razem przed fazą bogów jeden z graczy rzuca dwiema kośćmi i przesuwa kolumnę o sumę wyrzuconych oczek. Jeśli kolumna dotrze na pole „9” albo je przekroczy, Hades wkracza do gry, zasłaniając płytkę boga leżącą bezpośrednio nad Apollem. Na koniec rundy:

  • wszystkie jednostki nieumarłych są usuwane z planszy,
  • płytka Hadesa jest odkładana na bok, a kolumna Hadesa wraca na pole „0”.

Hades zapewnia jedną jednostkę nieumarłych. Gracz może zakupić kolejne jednostki (maksymalnie cztery), opłacając odpowiedni koszt. Można rekrutować zarówno jednostki lądowe, jak i morskie.

hades1

Ponadto płacąc dwie jednostki złota, można wybudować nekropolię. Za każdym razem, gdy standardowa jednostka militarna zostanie wyeliminowana, na nekropolii należy położyć jedną jednostkę złota. Podczas fazy dochodu gracz, który kontroluje wyspę z nekropolią, zabiera wszystkie leżące na niej pieniądze.

Zasady ruchu i walki pozostają takie same jak zasady związane z Aresem i Posejdonem, z zastrzeżeniem, że ruch musi dotyczyć przynajmniej jednej jednostki nieumarłych.

Herosi i stwory

Przed rozpoczęciem rozgrywki tasujemy nowe karty herosów i mitologicznych stworów razem z kartami stworów z gry podstawowej. Gdy wzywa się herosa, należy położyć jego kartę przed sobą, a figurkę na jednej ze swoich wysp. Na początku każdej rundy, zaraz po fazie dochodu, gracz musi zapłacić dwie jednostki złota za każdego herosa, którego chce zatrzymać. Każdy z nich liczy się w bitwie jak figurka oddziału, ale ponadto ma dwie dodatkowe zdolności:

  • umiejętność w walce, która jest aktywowana, gdy heros bierze udział w bitwie,
  • moc poświęcenia, której można użyć, jeśli w czasie swojej fazy akcji poświęci się herosa.

hades3

Trzeba pamiętać, że nie można poświęcić herosa w rundzie, w której został wezwany.

Herosi nie są mitologicznymi stworami, dlatego:

  • świątynie nie dają zniżki na zakup herosa,
  • nie można odrzucić karty herosa dzięki akcji specjalnej Zeusa,
  • na jednej wyspie może znajdować się kilku herosów.

Boskie łaski

Na początku gry należy utworzyć stos kart kapłanek obok planszy. Kapłankę można odrzucić, aby uniknąć opłaty za utrzymanie herosa lub w celu uniknięcia odrzucenia figurki mitologicznego stwora.

Karty magicznych przedmiotów należy potasować i położyć w zakrytym stosie obok planszy. Gracz, który zdobył magiczny przedmiot, kładzie jego kartę awersem do góry przed sobą i może z niej skorzystać w dowolnym momencie.

hades4

Tak samo przygotowujemy płytki boskich łask. Jeśli Hades nie wchodzi do gry, należy dobrać wierzchnią płytkę ze stosu boskich łask i położyć awersem do góry obok boga leżącego bezpośrednio nad Apollem. Gracz, który wylicytuje przychylność tego boga, skorzysta zarówno z jego mocy, jak i z boskiej łaski. Każda płytka zapewnia bonusową kartę (kapłankę lub przedmiot) i zdolność, której gracz może użyć jednokrotnie w danej rundzie.

Wrażenia z rozgrywki

Pierwszą zaletą Hadesa jest jego modularność. Możemy rozbudować podstawkę w dowolny sposób, dzięki czemu dodatek trafia w gusta większej liczby graczy, ale zacznijmy od początku.

Rozmieszczanie sił zmienia diametralnie ułożenie wojsk na planszy, co wpływa pozytywnie na regrywalność. Co prawda błąd popełniony na tym etapie potrafi naprawdę sporo kosztować i zachwiać balansem rozgrywki, ale z drugiej strony może dać sporego kopa na starcie i skrócić czas partii. Zdarzało się nam kończyć zabawę w niecałą godzinę, co pozostawia gracza z przyjemnym uczuciem niedosytu.

hades2

Najważniejszym elementem dodatku jest Hades i jego wojska nieumarłych, których odpowiednie wykorzystanie staje się kluczowe dla wyniku bitwy. Nigdy nie możemy być pewni, w którym momencie Hades wkroczy do gry. Może to być zarówno druga, jak i czwarta runda. Musimy zadać sobie pytanie, kiedy odpuścić licytację w celu uzbierania jak największej ilości złota dla boga podziemnego świata umarłych. A ten jest naprawdę potężny i potrafi zmienić układ sił na mapie. Jednostki nieumarłych są tanie i mobilne, a Nekropolia zapewnia dodatkowy dochód i zachęca do agresywnego grania. Dzięki tym wszystkich cechom rozgrywka staje się jeszcze bardziej dynamiczna, emocjonująca i dużo szybsza. Czasem da się zauważyć efekt kuli śnieżnej, ale ponieważ czas jednej partii uległ skróceniu, nie uważam tego za dużą wadę.

Dodatek jest wierny maksymie „im więcej, tym lepiej” i wprowadza do zabawy nowe stwory oraz herosów. Ci drudzy mają potężne umiejętności i przy opłaceniu odpowiedniego kosztu nie muszą być odrzucani z planszy na koniec rundy. Z drugiej strony nie dotyczą ich zniżki za świątynie, więc jeśli chcemy takiego jegomościa zwerbować, to musimy przygotować się na wyłożenie pełnej sumy. Herosi to kolejny element, który wpływa na przyspieszenie endgame’u i poszerza znacząco wachlarz naszych możliwości.

Na koniec należy wspomnieć o płytkach boskich łask, dzięki którym licytowanie najniższego boga staje się dużo bardziej opłacalne. W podstawowej wersji gry często zdarzało się, że gracz, który wylicytował ostatniego boga, był najbardziej poszkodowany, ze względu na fakt wykupienia mitologicznych stworów przez pozostałych graczy. Teraz ma do dyspozycji nowe akcje i możliwość pobrania przedmiotu lub zwerbowania kapłanki. Kapłanki to zresztą jedyny element, do którego muszę się przyczepić. Ich wpływ na rozgrywkę jest znikomy. W pierwszych rundach są kompletnie nieprzydatne ze względu na ograniczoną liczbę herosów, za to pod koniec gry, kiedy dochody graczy są naprawdę wysokie, ich znaczenie staje się marginalne.

hades5

Wykonanie Hadesa trzyma poziom podstawki. Figurki herosów prezentują się okazale, a ponuro szare jednostki nieumarłych przyprawiają o szybsze bicie serca w momencie pojawienia się ich na planszy. Bardzo ładnie i przejrzyście prezentują się kafle boskich łask. Osoby, które oswoiły się z ikonografią podstawowych Cyklad, szybko nauczą się nowych opisów akcji.

Podsumowanie

Hades naprawia wszystkie błędy gry podstawowej. Mamy do dyspozycji więcej kart i większą liczbę bogów. Armia nieumarłych wpływa bardzo pozytywnie na dynamizm rozgrywki, a boskie łaski wzmacniają ostatniego boga, uniezależniając go w znaczącym stopniu od kart stworów. Co prawda od czasu do czasu jeden z graczy może wysunąć się na zdecydowane prowadzenie, ale skrócony czas zabawy sprawia, że nie jest to aż tak mocno odczuwalne. Ja już nigdy nie zagram w Cyklady bez dodatku i wszystkim, którzy posiadają jedynie wersję podstawową, zalecam wybrać się do najbliższego sklepu z planszówkami.

SZCZEGÓŁY:

Zawartość pudełka:
żeton Nekropolii
4 żetony teatru
8 znaczników dobrobytu
płytka Hadesa
8 kafelków boskich łask
instrukcja
podsumowanie
6 kart herosów
10 kart magicznych przedmiotów
5 kart mitologicznych stworów
9 kart kapłanek
5 oddziałów nieumarłych
5 flot nieumarłych
kolumna Hadesa
6 herosów
Cerber

Informacje pudełkowe:
Wiek: 18+
Ilość graczy: 2-5
Przewidywany czas gry:60 minut
Wydawca: Rebel
Autorzy: Bruno Cathala, Ludovic Maublanc

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Łukasz "alex_dp" Hebel
Łukasz "alex_dp" Hebel
Urodzony w 1988 roku. Uwielbia filmy, zarówno dobre jak i te gorsze. Wielki fan Quentina Tarantino. Zdecydowanie zbyt dużo czasu spędza grając. Uwielbia rywalizację pomimo tego, że zazwyczaj przegrywa. Od niedawna zarażony miłością do komiksów i gier planszowych, nie pogardzi również dobrą książką. Jeżeli ma dobry dzień to pisze o sobie w trzeciej osobie.
<p><strong>Plusy:</strong><br/> + skrócenie czasu gry, <br/> + więcej bogów, więcej kart, więcej zabawy, <br/> + modularność dodatku,<br/> + licytowanie ostatniego boga bardziej się opłaca,<br/> + gra stała się dużo bardziej dynamiczna,<br/> <p><strong>Minusy:</strong><br/> - karty kapłanek bywają nieprzydatne,<br/> - możliwość pojawienia się efektu kuli śnieżnej.<br/> Strzeż się armii nieumarłych. Recenzja dodatku do gry planszowej Cyklady: Hades
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki