SIEĆ NERDHEIM:

Kosmate skojarzenia! Recenzja gry karcianej Duże i włochate

Czyli nie guglujcie tego w kategorii „filmy”. Duże i włochate to gra z kategorii imprezowych i tych, które powodują kosmate skojarzenia. Zasady są bardzo proste – rozdajemy karty graczy i żetony w odpowiadających im kolorach. Karty z różnymi przymiotnikami tasujemy i układamy w stosik rewersem do góry. Co turę inny gracz wciela się w rolę sędziego – otrzymuje tym samym żeton sędziego, większy i niepasujący kolorem do żadnej z kart graczy – a jego zadaniem będzie wybranie trzech kart z przymiotnikami, a następnie umieszczenie ich na środku stołu. Później decyduje, którą z trzech kart odrzucić, choćby po to, żeby utrudnić innym graczom rozgrywkę! Następnie muszą popisać się oni wyobraźnią, wymyślając najróżniejsze skojarzenia. Sędzia, za pomocą klepsydry, odmierza czas (60 sekund), który gracze mają na stworzenie najciekawszych odpowiedzi. Kolejnym etapem jest umieszczenie przez graczy żetonów na odwróconej karcie (tej, którą sędzia wykluczył z rozgrywki). Ostatni, który nie zdążył ze swoim żetonem, nie udziela odpowiedzi. Zabiera za to żetony pozostałych i kiedy usłyszy ich odpowiedzi, będzie musiał zgadnąć, która odpowiedź wyda się najciekawsza sędziemu. Jeśli zgadnie, otrzymuje jeden punkt (w postaci jednej karty). Jeśli się myli, traci punkt (o ile jakieś ma!) Oczywiście osoba, której odpowiedź wydała się sędziemu najlepsza, zdobywa dwie karty jako dwa punkty. Naturalnie wygrywa ten, kto na koniec rundy ma najwięcej punktów. Duże i włochate oferują również wariant gry bez sędziego. W takim wypadku „na trzy” gracze wskazują osobę, która udzieliła najciekawszej odpowiedzi (w przypadku remisu dzielą się punktami).

Gra faktycznie obfituje w niefortunne skojarzenia, jak zaznaczono to na pudełku. Karty i kombinacje mogą być różne i nie ma z tym najmniejszego problemu, o ile gra się w towarzystwie 18+. Niestety, gra – co można wyczytać z pudełka – oferuje rozgrywkę dla graczy od ośmiu lat. Tylko co zrobić, jeśli w grze pojawi się taka kombinacja jak „seksowne” i „martwe”? Z jednej strony można by podjąć próbę rozgraniczenia kart „dla dorosłych” i dla młodszych graczy, oddzielając te bardziej problematyczne kolorem czerwonym. Z drugiej, przecież nawet zupełnie niewinne przymiotniki zestawione w parze mogą dać cokolwiek ciekawą kombinację niekoniecznie odpowiednią dla młodszych. Można więc spróbować na własną rękę, w przypadku gry z młodszymi osobami, wykluczyć z gry karty, które uznamy za nieodpowiednie.

Poza tą drobną wątpliwością, gra jest naprawdę ciekawa i śmieszna, a dyskusje nad pomysłami długie i równie zabawne. Jest to gra zarówno typowo imprezowa, jak i rozwijająca wyobraźnię oraz kreatywne myślenie, jeśli odpowiednio ją poprowadzimy. Nie zajmuje zbyt wiele czasu i miejsca. Chociaż producent podaje, że można w nią grać od czterech do ośmiu graczy, tak naprawdę to od nas zależy, w jaki sposób i w ile osób w zagramy, równie dobrze pomijając instrukcję.

Całość jest wykonana dość minimalistycznie i utrzymana w żółto-niebieskiej kolorystyce (poza kartami/żetonami graczy oczywiście!) Nie ma co wymagać od tej gry czegoś więcej, bo nie na tym siła tej pozycji polega. W tym wypadku minimalizm jest kluczem, bo dodatkowe grafiki w grze typowo skojarzeniowej tylko by przeszkadzały.

W odpowiednim towarzystwie zapewni Wam godziny śmiechu i ciekawej rozgrywki. Ze względu na dużą liczbę kart, o ile będą dobrze potasowane, rzadko kiedy trafią się Wam dwa podobne czy takie same hasła. Warto spróbować też wyjść poza ramy instrukcji i spróbować robić ciągi skojarzeniowe z trzech lub czterech kart – bo robi się o wiele trudniej!

Za egzemplarz recenzencki dziękujemy wydawnictwu Trefl Joker Line!

Szczegóły

Autor gry: Josep M. Allure
Projekt graficzny: Arkadiusz Radek
Kierownik projektu: Sławomir Gacal
Redakcja i korekta: Paulina Trubyła, Sławomir Czuba
Wydawca: Trefl Joker Line

Informacje z pudełka:
Sugerowany wiek: 8+
Ilość graczy: 4-8
Przewidywany czas rozgrywki: 30 min

Zawartość pudełka:
102 karty z przymiotnikami,
8 kart graczy
8 żetonów graczy
1 żeton sędziego
1 klepsydra
1 instrukcja

7/10

Podsumownie

Plusy:
+ minimalistyczna
+ nie zajmuje dużo miejsca
+ szybka
+ zabawna
+ rozwija kreatywność
+ można wyjść poza ramy instrukcji i grać na więcej sposobów

Minusy:
– trudno powiedzieć, żeby w takiej formie faktycznie nadawała się dla graczy 8+
– humor może nie przypaść do gustu każdemu

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Izabela „Deneve” Ryżek
Izabela „Deneve” Ryżek
Studiowałam archeologię, ale nasze drogi w końcu się rozeszły. Wannabe redaktor, pisarka po godzinach. Bloguję, gram, czytam, oglądam. Prawdopodobnie nie starczy mi życia na nadrobienie papierowo-ekranowych zaległości. Kocham fantastykę, kryminały, thrillery. Gdybym mogła być postacią z gry, byłabym Bulbasaurem.
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki