Harry Potter Cortex Wyzwania to gra, której zadaniem jest rozwijanie rozmaitych funkcji mózgu. Karty z łamigłówkami zawierają osiem różnych zadań mających sprawdzić naszą szybkość reakcji, myślenie przestrzenne, analizę, logikę, spostrzegawczość, zdolność zapamiętywania, a także rozpoznawania kształtów tylko za pomocą dotyku!
Całość została podana w pięknej szacie graficznej nawiązującej do świata Harry’ego Pottera, sprawiając tym samym, że łamigłówki wizualnie nabierają magicznego charakteru. Szczególnie karty z wytłoczeniami są bardzo ładnie wykonane i stanowią ozdobę samą w sobie.
By dobrze się bawić, nie jest wymagana znajomość książek ani filmów o czarodzieju, wiek także nie ma większego znaczenia, choć oczywiste jest, że małe dzieci nie poradzą sobie z częścią zagadek. Zalecany przez producenta minimalny wiek to osiem lat. Gwarantuję, że również dorosłym gra sprawi wiele przyjemności i wyostrzy zmysły.
Każda runda to nowe zadanie do rozwiązania. Najmłodszy uczestnik zabawy odwraca pierwszą kartę ze stosu, tak by wszyscy ją widzieli. Gracz, który potrafi rozwiązać zagadkę, szybko zakrywa kartę dłonią i podaje głośno odpowiedź, by pozostali mogli sprawdzić, czy miał rację. Jeśli tak, wygrywa tę kartę. Po zdobyciu dwóch z takim samym rewersem wymienia je na jedną z czterech części układanki. Jeśli odpowiedź była błędna, kartę wtasowuje się do stosu, a gracz traci jedną kolejkę. W przypadku gdy rozgrywka toczy się tylko między dwoma osobami, taką kartę należy przekazać przeciwnikowi.
Dodatkowym utrudnieniem jest zasada ograniczająca liczbę wygranych kart do czterech. Jeśli chcemy zatrzymać tę właśnie zdobytą, należy odrzucić którąś z poprzednich. To nieco utrudnia zdobycie dwóch takich samych rewersów i elementu układanki.
Osoba, która jako pierwsza zbierze wszystkie cztery kafelki układanki i ułoży herb Hogwartu, wygrywa.
Osiem wspomnianych na początku zadań wygląda następująco:
1. Tajne przejścia. Należy podążać śladami Harry’ego Pottera na mapie huncwotów i dowiedzieć się, jaki magiczny przedmiot znalazł. Harry przemieszcza się przez drzwi, które prowadzą do drugich identycznych.
2. Wyścig o złoty znicz. Tu zauważyłam wiele komentarzy, że instrukcja nie wyjaśnia wystarczająco, o co chodzi, więc spieszę z pomocą. Wyraźnie napisano „przyjrzyj się 3 parom i oceń, który czarodziej wygra wyścig”. Musimy zwrócić uwagę na kolor szaty czarodzieja i kierunek, w którym leci. Na poniższym przykładzie zaczniemy od niebieskiego, który leci w prawo. Mowa była o parach, więc patrzymy, kto jest obok niego. Zielony. A więc teraz przeskakujemy do zielonego poniżej, który leci w lewo, a koło niego widnieje czerwony. Przeskakujemy wyżej do czerwonego, który leci w prawo, gdzie widzimy żółtego czarodzieja i to właśnie on wygrywa wyścig.
3. Unikalny patronus. Gracze muszą odnaleźć patronusa, którego wizerunek widnieje na karcie tylko raz.
4. Magiczny chaos. Osoba znająca odpowiedź zakrywa kartę dłonią i wymienia magiczne przedmioty, których poświata jest dominującym kolorem.
5. Pojedynek na zaklęcia. Kolor niebieski oznacza stronę lewą, kolor czerwony stronę prawą. W tym zadaniu musimy brać pod uwagę zarówno kolor poświaty różdżki jak i kolor poświaty zaklęcia. Przykładowo: różdżka podświetlona na niebiesko i czerwone zaklęcie oznaczają, że należy rzucić zaklęcie lewą ręką w kierunku rywala po prawej stronie.
6. Domy Hogwartu. To nic innego jak łamigłówka w stylu „znajdź jedną różnicę”.
7. Magiczny krąg. Karta wygląda jak plansza z tajemniczymi magicznymi znakami. Zadaniem graczy jest zapamiętać symbole znajdujące się na rewersie, by później na awersie potrafić wymienić brakujący symbol lub wskazać jeden dodatkowy.
8. Wyzwanie. Osoba, która wygrała poprzednią rundę, może podjąć to specjalne wyzwanie. Ma dziesięć sekund na to, by z zamkniętymi oczami jedynie za pomocą dotyku odgadnąć przedmiot widniejący na karcie. Karty są wytłoczone i mają fakturę, ale to wcale nie oznacza, że wyzwanie jest łatwe!Harry Potter Cortex to moc wyzwań dla dużych i małych. Rozgrywka nie jest długa, ale można ją kilkakrotnie powtórzyć. Ponieważ kart jest sporo, a zadania nie należą do najłatwiejszych, zabawa nie staje się monotonna. Zagadki odkrywa się za każdym razem losowo, a reagować trzeba szybko, więc gra zapewnia rywalizację i element zaskoczenia.
SZCZEGÓŁY:
Tytuł: Cortex Harry Potter
Autor: Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 2-6
Wiek: 8+
Czas rozgrywki: 15 min
Zawartość pudełka:
90 kart
6 układanek z herbem Hogwartu
instrukcja