Gry bez prądu

Recenzja gry karcianej Star Realms

0

starrealmstitle

Star Realms to dwuosobowa gra karciana przenosząca graczy do kosmosu, w którym będą rozgrywane bitwy na śmierć i życie. Ta prosta na pierwszy rzut oka karcianka okazuje się jednak bardzo wciągającym tytułem, zmuszającym do strategicznego myślenia i sprawia, że po pierwszej partii ma się ochotę na kolejną, i kolejną, i kolejną… Nic dziwnego, że w 2014 roku udało jej się zdobyć wiele branżowych nagród. Teraz można ją nabyć w naszych rodzimych sklepach, a ja postaram się wytłumaczyć, dlaczego każdy szanujący się gracz powinien mieć ją w swojej kolekcji.

Mechanika i klimat

Talia początkowa gracza składa się ze Zwiadowców i Żmij

Star Realms to gra typu deckbuilding, w której każdy z graczy rozpoczyna rozgrywkę z Talią Osobistą (8 kart Zwiadowców i 2 karty Żmij) oraz 50 punktami Autorytetu. Przed rozpoczęciem gry jedyne, co trzeba zrobić, to przygotować Rząd Handlu, z którego gracze będą wykupywać coraz mocniejsze karty oraz dobrać na rękę 5 kart z Talii Osobistej. W trakcie swojej tury gracz wykłada 5 kart z ręki w celu otrzymania punktów Handlu, Walki i Autorytetu. Tury są rozgrywane naprzemiennie do momentu, w którym jeden z graczy utraci wszystkie punkty Autorytetu.

W grze występują karty czterech różnych frakcji

Po tym krótkim opisie można wywnioskować, że mamy do czynienia z rozbudowaną Wojną w klimacie sci-fi. Nic bardziej mylnego, a to przez podział kart na cztery frakcje, które cechują się różnymi zdolnościami. Jedna frakcja zmusza przeciwnika do odrzucenia kart z ręki, inna umożliwia złomowanie (usuwanie z talii) tych najsłabszych, które jedynie osłabiały naszą talię. Jeszcze kolejna pozwala na przywrócenie punktów Autorytetu i dociągnięcie kolejnej karty. Ponadto większość okrętów posiada zdolność dodatkową, a ta uruchamia się dopiero w momencie, gdy mamy na ręce przynajmniej 2 karty tej samej frakcji, co sprawia, że z każdą kolejną turą ataki będą coraz potężniejsze. Dodatkowo mamy jeszcze Bazy uruchamiające kolejne bonusy do momentu zniszczenia ich przez przeciwnego gracza. Wszystko to bardzo dobrze współgra z klimatem kosmicznych bitew, w których każda strona próbuje rozwijać gwiezdne imperium i zniszczyć przeciwnika. Cała rozgrywka zamyka się w intensywnych dwudziestu minutach, dzięki czemu gracz nie odczuwa znużenia i ma ochotę na kolejną partię.

Karty posiadają 2 rzędy zdolności

Wykonanie

Jakość wydania to w zasadzie jedyny minus tej gry. O ile grafiki na kartach i cała warstwa artystyczna bardzo mi się podobają, to jednak jakość kart pozostawia wiele do życzenia. Czarne ramki może i prezentują się elegancko, ale już po pierwszym tasowaniu można zauważyć przetarcia na brzegach. Dlatego jeżeli nie będziecie chcieli co chwilę wymieniać swojej talii, trzeba zaopatrzyć się w koszulki. Natomiast jeśli zaopatrzycie się w koszulki, to nie schowacie gry z powrotem do pudełka., które z resztą po kilku pierwszych rozpakowaniach nadaje się jedynie do wyrzucenia.

Stan pudełka po pierwszym wypakowaniu kart

Karty autorytetu, zamiast ułatwiać liczenie punktów, jedynie przeszkadzają. Co chwilę trzeba je przekładać, odwracać i odrzucać, co niepotrzebnie wydłuża rozgrywkę o kilka kolejnych minut. Na szczęście jest wiele aplikacji, które przychodzą z pomocą i rozwiązują ten problem. Tym, co sprawia, że na dociągnięcia w wykonaniu jestem w stanie przymknąć oko jest cena. 40 złotych za tak satysfakcjonującą i regrywalną pozycję to śmieszny koszt, który zadowoli nawet najbardziej wybrednych.

Karty Autorytetu nie zdają egzaminu

Podsumowanie

Star Realms to szybka gra o prostych zasadach i sporej głębi. Bardzo często ląduje u mnie na stole i jestem pewien, że zapewni wiele godzin wyśmienitej zabawy zarówno początkującym graczom, jak i starym wyjadaczom. Należy jednak wspomnieć, że na polskim rynku właśnie pojawiła się gra Hero Realms, która przenosi mechanikę Star Realms w świat fantasy. Niezależnie od tego, w który z tytułów się zaopatrzycie, nie będziecie żałować.

PS Gra posiada tryb wieloosobowy, ale by móc w niego zagrać, trzeba się zaopatrzyć w drugi egzemplarz.

ZOBACZ W SKLEPACH

SZCZEGÓŁY:

Zawartość pudełka:
Instrukcja
80 kart Talii Handlu
16 kart Zwiadowców
4 karty Żmij
10 kart Odkrywców
18 dwustronnych kart Autorytetu

Informacje pudełkowe:
Wiek: 12+
Ilość graczy: 2-4 (przy dwóch zestawach startowych)
Przewidywany czas gry: 20 minut
Wydawca: Games Factory
Autorzy: Darwin Kastle, Robert Dougherty

Subskrybuj
Powiadom o
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
wpDiscuz
Exit mobile version
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki