Nie da się ukryć, że YouTube i TikTok toczą w ostatnim czasie zaciekłą walką o prym w zakresie głównej platformy na rynku do publikowania krótkich materiałów wideo, kręconych pionowo. Choć to TikTok był bezpośrednim prekursorem w tej dziedzinie i spopularyzował tę metodę publikowania treści przez twórców, to YouTube dość szybko odpowiedział na ofertę TikToka, opatrując swoją platformę w funkcję YouTube Shorts. Do tej pory korzystniejszym wyborem dla twórców wypuszczających krótkometrażowe wideo był TikTok, jednak YouTube podzielił się właśnie informacją, że rozszerzy zakres działania swojego programu partnerskiego, dzięki czemu twórcy działający na YouTube Shorts zyskają nową opcję zarabiania na produkcji krótkich materiałów wideo. To kluczowy ruch w ramach szeroko zakrojonego planu rywalizacji z TikTokiem.
Popularność krótkich klipów
Ostatnia dekada to prawdziwy rozkwit wszelkiej maści rozrywek internetowych, dzięki którym nie musimy wychodzić z domu, by nieco się odprężyć i zrelaksować. Internauci mają dziś bowiem dostęp do potężnej ilości zasobów w zakresie rozrywki, bo w sieci znajdziemy usługi streamingowe takie jak Netflix i Spotify dające nieograniczony dostęp do filmów seriali i muzyki, kasyna online pokroju spin.city, dzięki którym w kilka minut mamy dostęp do tysięcy automatów online czy w końcu YouTube i TikTok, które biją w ostatnim czasie wszelkie rekordy oglądalności. Tradycyjne wideo zamieszczane na YouTube’ie cieszą się od lat niezmienną popularnością, jednak współczesna forma przekazu uległa niemałej rewolucji.
Ogromnym zainteresowaniem wśród odbiorców wyróżniają się dziś bowiem krótkie materiały wideo zapoczątkowane przez TikTok. To materiały, w których twórcy rezygnują z formatu, gdzie filmy trwają 10-15 minut, na rzecz krótkich klipów, trwających przeważnie około kilkadziesiąt sekund i kręconych smartfonem z wykorzystaniem kamery do selfie, w których w jak najkrótszym czasie przekazują swoim odbiorcom jak najwięcej informacji, dzięki czemu tworzą z nimi jeszcze lepsze więzi. Przepis na tego typu nagrania jest prosty:
- luźny format, bez większego przygotowania;
- pionowe nagranie przy użyciu smartfona;
- film nie dłuższy niż kilkadziesiąt sekund.
Rozwój tej niezwykle luźnej i spontanicznej formy publikacji wideo treści za pośrednictwem platformy TikTok nabrał takiego nieoczekiwanego rozpędu, że YouTube zaczął martwić się o swoją pozycję na rynku, przez co we wrześniu 2020 roku, firma zdecydowała się na uruchomienie funkcji YouTube Shorts.
Czym jest YouTube Shorts?
YouTube Shorts było odpowiedzią na zapędy TikToka na monopolizację rynku w zakresie krótkich klipów. Dzięki YouTube Shorts użytkownicy nie musieli już udawać się na TikToka, bo na YouTube’ie obok tradycyjnej formy filmów przygotowywanych przez twórców z należytą starannością, otrzymali również dostęp do sekcji z krótkimi, luźnymi nagrywkami. Podobnie jak TikTok, YouTube Shorts oferuje bibliotekę krótkich filmów Shorts, które możemy przewijać w nieskończoność, gdzie każdy z materiałów nie może przekraczać 60 sekund. YouTube oferuje algorytm, dzięki któremu podczas przewijania listy z filmami Shorts natrafiamy na treści, które odpowiadają naszym wyborom podczas przeglądania regularnej sekcji platformy YouTube i są generowane na podstawie subskrybowanych przez nas kanałów.
Mimo tego, że YouTube dość szybko zareagował na duży popyt na tę formę przekazywania treści, to jednak wielu twórców i tak przez dłuższy czas od premiery funkcji Shorts nadal wybierało TikToka ze względu na lepsze warunki finansowe. YouTube jednak nie dawał za wygraną i cały czas udoskonalał swoją funkcję zarówno w zakresie funkcjonalności i użyteczności, jak i w kwestii finansowania twórców. W zakresie finansowania twórców na YouTube Shorts nadchodzą duże zmiany, bo YouTube na poważnie wziął rywalizację z TikTokiem i zaprezentował właśnie nowe opcje zarabiania na filmach Shorts.
Nowe możliwości zarobku na YouTube Shorts
YouTube rozszerza swój program partnerski, dzięki któremu twórcy otrzymują wynagrodzenie za publikowanie treści na łamach platformy. Zmiany dotyczą filmów Shorts. Twórcy, którzy skupiają się właśnie na tego typu formacie, będą mogli zacząć zarabiać na swoich krótkich filmach. Zarabianie zostanie włączone dla twórców, którzy posiadają minimum tysiąc subskrybentów i uzyskali 10 milionów wyświetleń w ciągu ostatnich 90 dni. Opcja ta wejdzie w życie od początku 2023 roku i jest niezależna od kryteriów, które aktualnie obowiązuje w programie partnerskim YouTube.
YouTube przygotował również specjalny poziom programu partnerskiego, który jest skierowany do nowych twórców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w sieci. Początkujących twórców YT będą obowiązywać nieco niższe kryteria dołączenia do programu i otrzymają możliwość generowania przychodu ze swojej internetowej działalności za pośrednictwem takich opcji jak finansowanie przez superczat, superpodziękowania, supernaklejki i płatne wspieranie kanału przez widzów.
W 2023 roku nastąpi również zmiana monetyzacji filmów Shorts. YouTube rezygnuje ze stałego funduszu przeznaczonego na finansowanie twórców realizujących materiały w tym formacie, na rzecz specjalnego modelu, w którym twórcy uzyskają udziały w przychodach generowanych przez YT Shorts. Youtuberzy skupiający się na krótkich klipach będą otrzymywać 45% przychodów z reklam. Pula środków będzie rozdzielona na podstawie udziału poszczególnych twórców w łącznej liczbie wyświetleń, jakie wygeneruje YouTube Shorts. Udział w przychodach będzie cały czas na tym samym poziomie, bez względu na to, czy filmy będą korzystać z muzyki, czy nie.