SIEĆ NERDHEIM:

Na cześć Kronosa – recenzja dodatku do gry planszowej Cyklady: Tytani

Korektayaiez

Pierwszy dodatek do Cyklad o podtytule Hades okazał się ogromnym sukcesem i został świetnie przyjęty zarówno przez recenzentów, jak i samych graczy. Autorzy poszli za ciosem i wypuścili na rynek drugie duże rozszerzenie, Tytanów. Co nowego wprowadza i czy jest równie dobre? Postaram się odpowiedzieć na te pytania w poniższej recenzji.

Zasady

Rozszerzenie wprowadza możliwość gry w 6 osób w dwóch trybach:

  • od 3 do 5 graczy – tryb rywalizacyjny, jak w podstawowej wersji gry,
  • dla 4 i 6 graczy – tryb drużynowy, w którym celem jest posiadanie przez drużynę 3 metropolii.

W pudełku znajdziemy nową, dwustronną planszę, na której znajdują się duże wyspy podzielone na terytoria odpowiadające wyspom z gry podstawowej. Zdolności stworów teraz odnoszą się do pojedynczego terenu, a przemieszczanie się między regionami jest możliwe dzięki akcji ruchu oferowanej przez Aresa i Tytanów.

Do gry wkracza nowy Bóg – Kronos. W zależności od jego pozycji na planszy ofiarowania daje on graczom darmową budowlę lub tytana. Dodatkowo można zakupić drugiego giganta za 2 sztuki złota.

Podczas bitwy kolos liczy się jak 1 oddział. Może on być przemieszczany w taki sam sposób jak pozostałe oddziały lądowe. Tytani pozwalają jednak na przesuwanie swoich armii bez konieczności korzystania z pomocy Aresa. Pierwszy ruch kosztuje 1 jednostkę złota, a każdy kolejny w danej turze jest o 1 sztukę złota droższy (pierwszy ruch kosztuje 1 JZ, drugi 2 JZ itd.)

Rozszerzenie wprowadza do gry boskie artefakty w postaci figurek, które można zdobyć kupując odpowiednią kartę. Są one wtasowywane do talii mitologicznych stworów podczas przygotowania rozgrywki. Po zakupieniu artefaktu gracz wykłada odpowiadającą mu figurkę na jednym z kontrolowanych przez siebie terytoriów. Przedmiot ten może być przemieszczany wraz ze swoimi oddziałami oraz zmienić właściciela w przypadku podbicia danego terenu przez innego gracza. W grze znajdują się takie artefakty jak:

  • uskrzydlone sandały – pozwalają przemieszczać się na dowolne terytorium na danej wyspie,
  • hełm niewidzialności – oddziały podróżujące wraz z hełmem mogą korzystać z flot innych graczy oraz przechodzić przez zajęte regiony bez wszczynania bitwy,
  • kaduceusz – jeśli na terenie, na którym znajduje się kaduceusz, dojdzie do walki, jego właściciel może zapłacić 1 JZ, zamiast usuwać jeden ze swoich oddziałów,
  • błyskawica Zeusa – za każdym razem, gdy zadeklarowana przez właściciela błyskawicy stawka zostanie przebita podczas licytacji o przychylność Bogów, gracz, który tego dokonał musi zapłacić mu 1 JZ,
  • duży róg obfitości – podczas fazy zbierania dochodu każdy znacznik dobrobytu znajdujący się na tym samym terytorium co róg obfitości przynosi graczowi 2 JZ.

W dodatku występuje 5 metropolii specjalnych. Zdolności poszczególnych stolic wyglądają następująco:

  • metropolia wojskowa – zapewnia +3 do obrony w trakcie bitwy lądowej,
  • metropolia nadmorska – zapewnia +3 do obrony na przyległym terenie morskim,
  • metropolia religijna – zapewnia zniżkę 2 JZ przy zakupie mitologicznego stwora,
  • metropolia kulturalna – zapewnia możliwość budowy nowej metropolii, używając 3 filozofów zamiast 4,
  • metropolia handlowa – zapewnia 2JZ podczas fazy zbierania dochodu.

Wrażenia z rozgrywki

Cyklady to tytuł ograny przeze mnie na każdy możliwy sposób, a Hades sprawił, że do gry zasiadałem z jeszcze większą przyjemnością. Dlatego Tytanimusieli trafić na mój stół i nie ma co owijać w bawełnę –jest to świetny dodatek i pozycja obowiązkowa dla każdego fana Cyklad.

Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu pudełka, to nowa dwustronna mapa przedstawiająca duże wyspy podzielone na regiony. Może się wydawać, że przez położeniewiększego nacisku na jednostki lądowe, rozwój naszej floty nie będzie już tak opłacalny. Autorom udało się tego uniknąć dzięki większej liczbie znaczników dobrobytu na obszarach wodnych oraz przyległych, mniejszych wyspach. Jeśli na lądzie nasze możliwości są ograniczone, zawsze możemy przepłynąć się po planszy i zgarnąć znajdujące się tam bonusy.

Dodatkowo dostajemy do dyspozycji tytułowych Tytanów, bez których cały pomysł z dużymi wyspami nie mógłby wypalić. Tytani mogą poruszać się niezależnie od wylicytowanego przez nas Boga. Jest tow stosunku do podstawki ogromna zmiana, która zdecydowanie poprawia mobilność jednostek lądowych. Dzięki niej rozgrywka staje się dużo bardziej dynamiczna i nieprzewidywalna. Z jednej strony gracze są w stanie poszerzać swoje wpływy, z drugiej natomiast muszą zachować większą ostrożność. Przeciwnicy nie będą biernie przyglądali się naszym poczynaniom i bez zastanowienia wykorzystają każdy błąd. Wszystko to sprawia, że na planszy dużo się dzieje, a błędy potrafią zaboleć dużo bardziej. Tytani świetnie sprawdzają się również na mapie z podstawki i nie wyobrażam sobie gry bez ich udziału. Świetna sprawa!

Kolejnym urozmaiceniem jest dodanie wariantu drużynowego. W przypadku gry na 4 lub 6 osób gracze dobierają się w pary, a ich wspólnym celem jest wybudowanie trzech metropolii. Niby prosty pomysł, ale w znaczącym stopniu wpływa na nasze wybory. Same akcje wyglądają identycznie – każdy posiada własne jednostki i tereny, ale licytacja nabiera kolorytu. Jak ustawić się na torach przychylności, by zablokować jednego z przeciwników? W jakiej kolejności chcemy wykonywać akcje w danej rundzie? Czy odpuszczamy pierwsze miejsce, czy jednak zajmujemy wyższe pozycje w celu zgarnięcia lepszych kart? Wszystko to sprawia, że jest dużo więcej rozmów podczas gry, co zawsze oceniam na plus.

Drobnym, acz miłym urozmaiceniem są również metropolie specjalne, posiadające dodatkowe zdolności przyspieszające grę. W końcu każdy chce być tym pierwszym, który będzie miał możliwość skorzystania z dodatkowego profitu.

Jedynym modułem, który nie do końca przypadł mi do gustu, są boskie artefakty. Każdy z nich jest bardzo mocny i łamie reguły gry, ale mam wrażenie, że jedne są bardziej opłacalne od innych. Przez to kuleje balans rozgrywki. Razem ze znajomymi korzystamy z tego elementu jedynie od czasu do czasu w ramach urozmaicenia i wprowadzenia jeszcze większej nieprzewidywalności.

Podsumowanie

Tytani to FANTASTYCZNY dodatek, w który powinien się zaopatrzyć każdy fan gry podstawowej. Nowe mapy oraz tryb drużynowy zmieniają feeling rozgrywki i zwiększają i tak już sporą regrywalność Cyklad. Samejednostki gigantów to element, bez którego nie wyobrażam już sobie tej gry. Kupujcie Tytanów,póki są dostępni.

SZCZEGÓŁY:
Zawartość pudełka:
dwustronna plansza
nowa plansza ofiarowania
płytka boga: Kronos
5 figurek boskich artefaktów
5 kart boskich artefaktów
5 specjalnych metropolii
5 kart specjalnych metropolii
7 znaczników dobrobytu
elementy dla szóstego gracza
po 3 znaczniki terytorium dla każdego gracza
po 3 figurki tytanów dla każdego gracza
Informacje pudełkowe:
Wiek: 14+
Liczba graczy: 3-6
Przewidywany czas gry: 60 – 90 minut
Wydawca: Rebel
Autorzy: Bruna Cathala, Ludovic Maublanc

Bądź na bieżąco z naszymi recenzjami. Obserwuj Nerdheim w Google News

komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
To pole jest wymagane. Przed jego zaznaczeniem koniecznie zapoznaj się z podlinkowanym dokumentem
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie kometarze
Łukasz "alex_dp" Hebel
Łukasz "alex_dp" Hebel
Urodzony w 1988 roku. Uwielbia filmy, zarówno dobre jak i te gorsze. Wielki fan Quentina Tarantino. Zdecydowanie zbyt dużo czasu spędza grając. Uwielbia rywalizację pomimo tego, że zazwyczaj przegrywa. Od niedawna zarażony miłością do komiksów i gier planszowych, nie pogardzi również dobrą książką. Jeżeli ma dobry dzień to pisze o sobie w trzeciej osobie.
<p><strong>Plusy:</strong><br/> + większa mobilność jednostek lądowych, <br/> + zupełnie inne odczucia z gry na dużych wyspach, <br/> + wariant drużynowy, <br/> + możliwość łączenia z dodatkiem Hades,<br/> <p><strong>Minusy:</strong><br/> – boskie artefakty sprawiają wrażenie niezbalansowanych.<br/> Na cześć Kronosa - recenzja dodatku do gry planszowej Cyklady: Tytani
Włącz powiadomienia OK Nie, dzięki